حكم ومواعيظ وقصص دينية عبر التاريخ

  • Home
  • Egypt
  • Asyut
  • حكم ومواعيظ وقصص دينية عبر التاريخ

حكم ومواعيظ وقصص دينية عبر التاريخ تهدف الصفحة الى اعطاء العبر والمواعيظ الدينية للناس

31/05/2021

❤️

17/05/2021

💟👍المطلقات والأرامل في الإسلام💟👍

عندما كانت المرأة المسلمة يتوفى عنها زوجها او تطلق، كان الصحابة رضوان الله عليهم
يتسابقون للزواج بها من اجل رعايتها من باب الإحترام والإكرام والتشريف لها.

فنجد اذا تصفحنا سيرتهم الطيبه سنجد ....
صحابية تزوجت من اربعة من الصحابة،صحابي تلو الآخر وبثلاثة ولم ينظر اليها وبمثيلاتها
بعين المعايرة والإنتقاص!!!
فهذه عاتكة تزوجها ابن ابي بكر الصديق وكانت تحبه ويحبها حبا لا يوصف....ثم مات عنها شهيدا،
فبادر من الزواج بها الفاروق عمر ،ثم مات عنها شهيدا،فبادر بإكرامها والزواج منها حوارى النبى صلى الله عليه وسلم الزبير ابن العوام فقتل شهيدا
فلم يقولو عليها (جلابة مصائب على ازواجها) مثلا
انما قالوا قوله رائعه (من اراد الشهادة فعليه بعتاكه)
ولتتصفحو معي قصة "اسماء بنت عميس" وزوجها الأخير سيد الرجال والفرسان
"علي ابن ابي طالب" وهو يلاعب ابنائها من أزواجها السابقين ويسمع كلامها العذب فيهم لأولادها
،فيبتسم ولا يغار..ويقول لوتكلمت فيهم بغير هذا لزجرتك فهم اصحابي...
لم نسمع يوما ان واحدة عندما تزوجت اتهمها البعض بخيانة ذكرى زوجها!!!!!!!!!
أما النبي العظيم نفسه محمدا صل الله عليه وسلم
لم يتزوج امرأة بكر الا امنا عائشة رضي الله عنها فقط...
والله نستغرب ان عندما نجد البعض يتزوج ممن سبق لها الزواج يتعامل مع حقوقها وكأنها سيارة مستعملة (هذه العبارة مقصودة).......هذا والله اجرام في حق المرأة المسلمة
فإنه يشعر بالخوف منها.... او يتأذى من فكرة زواجها السابق...وهذا ان دل على شيء الا على عدم رجولته وشخصه وقلة حيلته..بل وانعدام كل ماسبق!!!!!!

فالمرأة المسلمة التي لم تنجح في حياتها الزوجية او ترملت ليس بالضرورة ان تكون امرأة فاشلة كما يدعي البعض...
اي وربي...
والا سميت سورة الطلاق #بسورة الفشل او الفاشلات!!!!!... لا وربي
بل سميت عند بعض المفسرين ب #سورة الفرج #....

جولة في ظلال هذه الآية:........
(لاَ تَدْرِي لعّل اللّه يُحدث بعد ذالك امرَاً)[الطلاق1]
&تلك الأخت التي نزلت بها مصيبة الترمل أو الطلاق واصابها الخوف من المستقبل ومافيه من آلام
أقول لها ... أختي الكريمه
(لاَ تدْري لعلّ اللّه يحدث بعد ذالك أمراً)...لعل بعد الفراق سعادة وهناء
لعل بعد الزوج زوج آخر اصلح منه واحسن منه،
ولعل الأيام الآتية تحمل في طياتها أفراح وآمال....نعم وآمال...
ان المرأة المسلمة عنوان النقاء.....(رغما عن انف المقصودين)
.واستوصوا بالنساء خيرا......

💖💓💙🍃 💜💙💕♥️💟👍

"

16/05/2021

دي معلومات سريعة علشان الدجاجلة المأجورين أحباء الصهاينة ميستغلوش عدم معرفتكم بالتاريخ:
أولا/ اللي وضع بناء بيت المقدس هو سيدنا آدم، وبعدين اللي جدده هو سيدنا يعقوب، ثم جدده سيدنا سليمان مرة أخرى تجديدا كاملا..

ثانيا/ خد بالك: سيدنا سليمان جدده.. مش أنشأه من العدم.. يعني هو كان موجود قبل سيدنا سليمان زي ما قلنا فوق.

ثالثا/ سيدنا سليمان لما مات سنة 931 قبل الميلاد تقريبا، أولاده انقسموا بعده لفريقين واختلفوا فيما بينهم، فعملوا مملكتين:

المملكة الأولى: مملكة "إسرائيل" في الشمال، ودي الملك بتاعها كان اسمه"يربعام"ودا بايعه عشرة أسباط من أسباط بني إسرائيل.
المملكة الثانية: مملكة "يهوذا" في الجنوب ودي ملكها كان اسمه "رصبعام" ودا بايعه سبطين فقط من أسابط بني إسرائيل.

رابعا/ مملكة الشمال سقطت سنة 721 قبل الميلاد، ومملكة الجنوب سقطت على يد القائد البابلي "نبوخذ نصر" سنة 586 قبل الميلاد.. ومن وقتها لم تقم لهم دولة إلا في سنة 1948 إلى الآن يعني آخر سبعين سنة دول.

خامسا/ نستنتج من اللي فات دا إيه؟...إن كل عمر حكم اليهود في فلسطين هو لا يتجاوز 415 سنة تقريبا، بينما الوجود العربي فيها هو من أربعة آلاف سنة قبل الميلاد على يد العرب اليبوسيين.

يعني الحكم اليهودي لهذه المنطقة كان أربعة قرون في مقابل الوجود العربي فيها اللي عمره 56 قرنا من الزمان.. من أربعة آلاف سنة قبل الميلاد وألفين سنة بعد الميلاد حتى اليوم.

فالعرب كانوا موجودين فيها قبل قيام المملكتين وبعد فناء المملكتين..العرب هم السكان الأصليون اللي استوطنوا بيت المقدس وعمروه وبنوه.

سادسا/ متخليش حد يستغلك تاريخيا، انشر البوست دا وشير في كل مكان لدحض المزاعم الكاذبة التي يروجها الصهاينة والمتصهينون بيننا.

اليهود لهم حق تاريخي وديني في فلسطين زي ما بيقولوا ولا ملهمش حق والمقال ده فيه حقائق كتيرة جدا عن الوضع اللي بيحصل حاليا...
16/05/2021

اليهود لهم حق تاريخي وديني في فلسطين زي ما بيقولوا ولا ملهمش حق والمقال ده فيه حقائق كتيرة جدا عن الوضع اللي بيحصل حاليا

ركز معايا في اللي هقوله ده

الحق التاريخي لليـhود في فلسطين فهما ملهمش حق خالص لان سكان فلسطين الاصليين هم الكنعانيون ودولت من نسل عمليق بن لاوذ بن ارم بن سام بن سيدنا نوح عليه السلام ودولت ما تبقى من قوم عاد وكانوا عمالقة وكانوا من العرب البائدة

الحق الديني لليـhود في فلسطين فكان لهم حق زمان لما ربنا امرهم بفتح فلسطين عن طريق انهم يخشوا بدون قتال وربنا هيقذف الرعب في قلوب الكنعانيين فقالوا ان فيها قوم جبارين ومش هنقدر عليهم وقالوا لسيدنا موسى عليه السلام قاتل انت وربك واحنا قاعدين هنا

بعد 40 سنة من الشتات فتحوا فلسطين والقدس واتأسست مملكتهم على يد سيدنا داود وسيدنا سليمان عليهما السلام وبعد موت سيدنا سليمان عليه السلام اتقسموا لمملكتين وقضى دولتهم نبوخذ نصر التاني ملك بابل وحصل لهم الشتات من جدد ودولتهم قعدت تقريبا 4 قرون في حين العرب قعدوا 45 قرن تقريبا

ربنا كان بيرسل لهم في كل يوم نبي وكانوا بيقتلوه وكفروا بالله فربنا سلط عليهم الكفار عقابا ليهم وشتتهم في الارض من جديد والارض الله يورثها لعباده المؤمنين فكان لهم الحق سابقا ومن بعدهم بقى النصارى ودلوقتي اللي لهم الحق الى ان تقوم الساعة في اي ارض هما المسلمين بس

ومن كل اللي انا قولته ده فاليـhود ليس لهم اي حق في فلسطين سواء حق تاريخي او حق ديني ودولت مجرد ناس مغتصبين للارض واللي بيحصل في فلسطين عدوان واحتلال غاشم ومهما حصل فطلوعهم منها مسألة وقت واصبح قريب جدا وكل يوم بيقرب وربنا ينصر اخواتنا في فلسطين عليهم

انشروا البوست في كل مكان عشان غيركم يعرف ... وشكرا


#منقول

اخر ما كتبه الشهيد الفلسطيني يوسف المنسي عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.فلسطين كانت وستبقى في قلب وعقل كل أ...
16/05/2021

اخر ما كتبه الشهيد الفلسطيني يوسف المنسي عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.

فلسطين كانت وستبقى في قلب وعقل كل أنسان حر 🇵🇸.

ما يفعله ‎ #السيسي والنظام الذي أسسه، بالوقوف الى جانب ‎ #غزة غير موثوق به ابداً ولن أصدق، ‎ #ايها المجاهدين في ‎ #غزة ت...
16/05/2021

ما يفعله ‎ #السيسي والنظام الذي أسسه، بالوقوف الى جانب ‎ #غزة غير موثوق به ابداً ولن أصدق، ‎ #ايها المجاهدين في ‎ #غزة تذكروا ما فعله بالرئيس الشرعي ‎ وما فعله بالشعب المصري من مذابح، ربما هو موكل من الصهاينة بعد نفاذ اوراقهم للتجسس على المقاومة، كما فعلت شبيحة اماراتية من قبل..
اما الدعم الحقيقي هذا مااعترف به النظام المصري بنفسه عن الدكتور مرسي وكان من جملة التهم قضيه التخابر مع حماس
رحم الله الدكتور محمد مرسي. ❤️
💪🏾🇵🇸 يا نــــــار كوني برداً وسلاماً على غزّة
😥

بعد حظر تيليجرام كتائب القسام يجب ان نقف وقفة مع هذه التطبيقات وايجاد البديل لها وهذه التطبيقات قد تفى بالغرض :أولا- تطب...
15/05/2021

بعد حظر تيليجرام كتائب القسام يجب ان نقف وقفة مع هذه التطبيقات وايجاد البديل لها وهذه التطبيقات قد تفى بالغرض :
أولا- تطبيق bip البديل الأمثل لواتساب، وهو من تطوير شركة تركية 100% ويحتل المرتبة السابعة عالميا في تطبيقات التواصل الاجتماعي، وتزيد تنزيلاته على عشرة ملايين.
ثانيا- تطبيق WorldNoor البديل عن الفيسبوك، وهو من تطوير شركة عقول القطرية 100% كذلك، وتقول إنه يتوفر على خصائص فيسبوك ويزيد عليها.
ويدعي المطورون لهذين التطبيقين من حفظ الخصوصيات ما لم يعد الفيسبوك والواتساب يدعيان، والله حسيبنا وحسيبهم أجمعين.
لكننا نقول كما قال الحاكم الأندلسي: (لأن أكون راعيا لإبل ابن تاشفين أحب إلى من أكون راعيا لخنازير ألفونسو).
أظن أن الوقت قد حان لفعل الممكن في تطوير قدرات الأمة والاستغناء عن منتجات أعدائها، قدر الإمكان.
وأعتقد أن من أمهات مشاكلنا المعضلة؛ ثقتنا المطلقة في إنتاج الغير ومواهبه، وازدراؤنا اللاشعوري لمواهبنا وترفعنا عن استهلاك منتجاتنا.
د. محمد سالم ول دود

الشيخ د. رامي الدالي حفظه الله تعالى: هذا كلام سليم ١٠٠% جزاك الله خيرا وأنا نزلت التطبيق الآن وأرجو من الجميع تنزيله فإنه يجب علينا فعلا التخلص من كل ما هو أجنبي ودعم ما هو إسلامي المنشأ حفاظا على هويتنا وعزتنا.

رابط تحميل تطبيق bip👇
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.turkcell.bip

15/05/2021

يحكى أن دجالاً جاء إلى إحدى المدن.. فاجتمع الناس حوله يشترون
بضاعته_الغريبة.. وفي كل يوم كانت سلعته تزداد رواجاً ..
و ذات يوم زار المدينةَ رجلٌ حكيم_مصلح
فأدهشه إقبال الناس على الدجال .. وسأل عن سبب الزحام الشديد حوله فأخبروه أن هذا الرجل يقوم ببيع
قطع_من_أراضي_الجنة.. ويمنح سندات تمليك بذلك .. ومن مات ومعه هذا السند.. دخل_الجنة وسكن الأرض التي اشتراها هناك .
احتار الرجل في كيفية إقناع هذا الكم الهائل من الناس بعدم_صدق_هذا_الرجل .. وأن من اشترى منه قد وقع في تضليله وتدليسه ..
وفي النهاية اهتدى الرجل الحصيف إلى حل عبقري..
تقدم الحكيم إلى الرجل الدجال فقال له: كم سعر القطعة في الجنة ؟ فأخبره أن القطعة بـ 100 دينار..
فقال الحكيم: وإذا أردتُ أن أشتري منك قطعة في ( جهنم ) .. أتبيعها لي ؟؟
استغرب الرجل ثم قال:
خذها_بدون_مقابل..
فقال الحكيم: كلا.. لا أريدها إلا بثمن أدفعه لك.. وتعطيني سنداً بذلك.
فقال:
سأعطيك_ربع_جهنم بـ 100 دينار.. وهو سعر قطعة واحدة في الجنة!!.
فقال له الحكيم: فإنْ أردتُ شراءها كلها؟
فقال الدجال: عليك أن تعطيني 400 دينار.
وفي الحال قام الحكيم بدفع 400 دينار إلى الدجال.. وطلب منه تحرير سند بذلك..
وأشهد عليه_عدداً كبيراً من الناس..
وبعد اكتمال السند قام الحكيم ينادي بأعلى صوته: أيها_الناس لقد
اشتريتُ جهنم كلها.. ولن أسمح لأي شخص منكم بالدخول إليها..
فقد صارت ملكي بموجب هذا السند..
أما أنتم فلم يتبقّ
لكم_إلا_الجنة.. وليس لكم من سكنٍ غيرها سواء اشتريتم قطعاً أم لم تشتروا.!!
عند ذلك
تفرّق الناس من حول الدجال لأنهم ضمنوا
عدم_دخول_النار بسند الحكيم.. وأدرك الدجال أنه أغبى من هؤلاء الذين صدّقوا به!!.

قال_الراوي: قصصتُ هذه القصة على رجل حكيم كبير السن فقال لي: وهل تعجب من هؤلاء الناس؟.
فقلت: نعم،
أيوجد_أناس بهذا المستوى من التفكير ؟
فقال: أغلبنا يمثل مستوى تفكيرهم.. غير أنهم أفضل نيةً منا!!..
فقلت : كيف ؟
فقال : مَنْ يشرب الخمر هل يجدها_ملقاة_على الطريق أم يذهب لشرائها بماله الخاص؟! .
فقلت: بل يشتريها بماله_الخاص .
فقال: ومن
يقصد بيوت الهوى.. ومن
يلعب القمار.. ومن يتعاطى المخدرات.. ومن يضيع الأوقات في مشاهدة الحرام.. كلها أموال ندفعها من جيوبنا
لنشتري_بها_قطعاً في جهنم.. أليس كذلك ؟!
بينما نترك_الصلاة_والصيام
والذكر والقرآن.. وغير ذلك من العبادات.. رغم أننا لا ندفع شيئاً من جيوبنا.. ولا نقبل أن نشتري_الجنة
بأرخص_الأثمان
وأيسرالأعمال..
فمن أصلح هم أم نحن ؟؟
فأطرقت نظري إلى الأرض سائلاً الله أن يجعلني ممن يسعون إلى نيل رضا الباري عز وجل بالأفعال والأقوال .. وما رزقني الله من مال..
قصه_توقفت_عندها كثيراً.. وأدركتُ حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم:
" كلُّ أمتي يدخلون الجنةَ إلا من أبى .
قالوا : يا رسولَ اللهِ ، ومن يأبى ؟ قال :
من_أطاعني_دخل_الجنةَ ، ومن عصاني فقد أبى " ..

14/05/2021

المعبر هيفتح في أي وقت وهنحتاج نبعت إغاثات طبية كبيرة لإخواتنا في فلســطــيــن وبنسة كبيرة في مستشفيات دلوقتي في شمال سيناء مستعده بالطاقم الطبي لإستقبال المصابين

ممكن كلنا نساعد بالطرق دي

إبعت كلمة غزة أو كلمة فلســطــيــن في رسالة بخمسة جنية علي رقم 9770 هتروح تبرع لـ الهلال الأحمر المصري - Egyptian Red Crescent ونزلها اسكرين شوت عشان تشجع غيرك

الهلال الأحمر المصري هو جهه رسمية بتتعامل في الكوارث والنكبات والحروب وجمعيتهم في مصر من أكتر من 100 سنة ، عاوز تساعد يبقي مدخلك الوحيد حاليا هو الهلال الأحمر المصري لانهم بينسقوا بشكل مباشر مع الدولة المصرية ومتوقع المعبر يفتح في أي وقت ولازم نكون مجهزين الأدوية والإغاثات اللي هتدخل هناك

هل محتاجين تبرع بالــــ.دم حاليا ؟
لسه مجاش طلب رسمي بده

بيتم إرسال الإغاثات الطبية إزاي ؟

من خلال إرسال الشحنات أول ما المعبر يفتح لأن دي حرب والبنوك هناك كمان وضعها سيء جدا لسحب أي مبالغ ، قائمة الطلبات اللي جايه من الهلال الأحمر الفلسطيني كبيرة ولكن إن شاء الله نقدر نوفرها

بيتم شراء الأدوية والمستلزمات الطبية محليا في مصر نظرا لصعوبة توفيرها هناك

هل في طرق تانيه للتبرع؟
اه

اتصل ب 15322 وهيوصلك مندوب من عندنا
- أو اتبرع أونلاين من خلال موقع جمعية الهلال الأحمر المصري
https://www.egyptianrc.org/Donate/online-donation
- أو عن طريق بنك القاهرة على حساب رقم 8384/501/30
- أو عن طريق فوري علي حساب 99981 من أي مكان فيه ماكينه فوري ودي خدمة جديده تماما عشان الناس اللي بتسأل إن هل الهلال الأحمر عندهم حاليا فوري ( اه ) ( مفيش فودافون كاش أو إتصالات كاش أو أورانج كاش ، فقط دي طرق التبرع ، نغير لو احتاجوا متطوعين
للتطوع يرجى ارسال رسالة على صفحة إدارة الشباب وتنمية التطوع
https://m.facebook.com/youthandvolunteeringerc/
او الاتصال على ١٥٣٢٢






14/05/2021



عايزين تفاعل كتير
اللهم انصرهم 🤲

شايفين الرعب؟!! خدو عديتكم يلا وافتحوا الصور وملو عيونكم بمدى الرعب والتدمير اللي أصاب الكيان الصهيو ..ني ولكن مش عايزين...
12/05/2021

شايفين الرعب؟!!

خدو عديتكم يلا وافتحوا الصور وملو عيونكم بمدى الرعب والتدمير اللي أصاب الكيان الصهيو ..ني

ولكن مش عايزين ننخدع وسط فرحتنا دلقوتي وننسى اللي هيحصل الأيام القادمة، لأن هيحصل تطورات كثيرة
وخطيرة جدا، ولو عايز تفهم بالظبط ايه اللي هيحصل فتابع معانا القصة كاملة دلوقتي ..

في المقال اللي فات اتكلمنا عن ليه إسرا..ئيل بتصعد الأمور في القدس الفترة دي وإزاي بتعمل كده، ولو لسه مشفتوش المقال بص عليه الأول من اللينك ده :
https://web.facebook.com/photo?fbid=10158156375058364&set=pcb.10158156375403364

المقاومة نجحت بصواريخها الغير متكافئة إطلاقًا مع تسليح الصها..ينة في إيقاع العديد من الإصابات والوفيات وتدمير الكثير من الممتلكات والسيارات في مدنهم وان شاء الله هيكون وقع التدمير والضحايا أكثر بكثير الفترة القادمة بس انتم قولوا يارب، ولكن للأسف ده سيناريو متوقعه الكيان الصهيو ..ني، بل كانوا بيدفعوا دفع للوصول للأمور بهذا الاتجاه، علشان يقدروا يمارسوا ألاعبهم المتمرسين فيها وهي الخداع وقلب الحقائق وتزييف الأمور..
هما عندهم قدرة كبيرة على جلب الرأي العام العالمي لصالحهم، شئنا أم ابينا هما بيمارسوا الموضوع ده بشكل عملي كل يوم لما يقارب القرن دلوقتي، وعندهم من العلاقات و الأموال مايمكنهم من ذلك.. أنا هحكي ليكم عن واحد بس منهم ومن أشهرهم ونعرفكم هو بيمتلك ترسانة أعلامية قد ايه..
الملياردير روبرت مردوخ.

روبرت مردوخ هو رجل أعمال أمريكي من أصل أسترالي، ويمتلك أكبر امبراطورية إعلامية في العالم
ودي معلومات كامله عنه في اللينك ده ..
https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%A8%D8%B1%D8%AA_%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%AE #%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%A9_%D9%85%D8%B9_%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%84%D9%8A%D8%AF_%D8%A8%D9%86_%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%84

امبراطورية مردوخ:
ويمتلك مردوخ أكبر امبراطورية إعلامية في العالم حيث تعتبر شركة نيوز كورب اللي هو يملكها
الصحف والقنوات التالية:
نبتدي بالصحف والمجلات الأول:

خد عندك ياسيدي، معظم الجرائد في أستراليا تابعة لمردوخ حوالي 21 جريدة.
♦ ثلاث جرائد في جزر فيجي.
♦ جريدة واحدة في دولة بابوا غينيا الجديدة.. " لاحظ ان الدولة البدائية اللي في نهاية العالم بيمتلك فيها جريدة"
♦ في بريطانيا جرائد –the sun – the times
♦ في أمريكا New York Post - Wall Street Journal

القنوات الفضائية: ( ودي نركز فيها جدا علشان هتشوف مفاجآت)
♦ باقة قنوات ديريكتيفي من أبرز شبكات القنوات في الولايات المتحدة وأمريكا اللاتينية.

♦ جميع قنوات فوكس في العالم بما في ذلك فوكس نيوز القناة الإخبارية الأمريكية الشهيرة، وأيضا إف إكس الترفيهية، وقنوات فوكس سبورتس الرياضية بجميع نسخها.

♦ قناتا فيول وسبيد العالميتان المتخصصتان في رياضات المحركات.
♦ مجموعة قنوات ناشيونال جيوغرافيك .( الموجودة في كل بيت تقريبًا دلوقتي)
♦ شبكة بيغ تن الرياضية الأمريكية.
♦ شبكة ييس الرياضية الأمريكية.
♦ جميع قنوات ستار الآسيوية.
♦ جميع قنوات سكاي في العالم من أشهرها قناة سكاي نيوز وسكاي نيوز عربية وأيضا قنوات سكاي سبورتس الرياضية في كل من بريطانيا وايطاليا وألمانيا ونيوزيلندا.

(واخد بالك ، قناة سكاي نيوز العربية .. فهمت ؟!) وبالمرة بص على صيغة اخبارهم عاملة ازاي من اللينك ده :
https://www.skynewsarabia.com/middle-east/1436836-%D9%85%D9%82%D8%AA%D9%84-%D8%AC%D9%86%D8%AF%D9%8A-%D8%A7%D9%95%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D9%94%D9%8A%D9%84%D9%8A-%D8%A8%D8%B5%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%AE-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%D9%8A%D9%86%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D9%81-%D8%BA%D8%B2%D8%A9

♦ شبكة فونيكس في الصين وهونغ كونغ

♦ القناة العاشرة في الأوروغواي.

♦ مجموعة قنوات آي تيفي البريطانية.

♦ قناة بي وان الاخبارية الرومانية.

♦ راديو وتيليفيزيون اميدي في جيورجيا.

♦ قناة أن تيفي الاندونيسية.

♦ قناة برايم وهي القناة السابعة في نيوزيلندا.

♦ قناة بيبي تيفي للأطفال الصغار وهي تابعة أصلا لمجموعة قنوات فوكس العالمية.

( دخلنا على الأطفال كمان .. بس خد الجاية دي أتقل من كل اللي فات )

♦ مجموعة قنوات روتانا. ( قنوات روتانا .. قنوات روتانا مش هتقدر تغمض عينيك، عرفت ليه مش هتقدر تغمض عينيك .. علشان الوليد ابن طلال هو ثاني أكبر مساهم في مجموعة الملياردير الياهو..دي
روبرت مردوخ، والكلام بالمصادر .. خش شوف واتأكد بنفسك من اللينكات دي)

أعلن الأمير السعودي الوليد بن طلال، ثاني أكبر مساهم في مؤسسة نيوز كورب التي يرأسها قطب الإعلام، روبرت مردوخ، أنه لن يبيع أسهمه في المؤسسة.
https://www.bbc.com/arabic/worldnews/2011/07/110715_murdoch_alwaleed
https://www.bbc.com/arabic/business/2010/01/100118_aq_alwaleedmurdochalliances_tc2

شوف الفرق .. ملياردير زي مردوخ بيقول ايه : "منذ البداية كانت نيوز كورب ولا تزال داعمة للقضية القومية اليهودية -روبرت مردوخ."
والملياردير اللي مفروض عربي بيقول ايه :" الوليد بن طلال: إمبراطورية مردوخ الإعلامية لن تنهار"
الإمبراطورية اللي بتدعم إسرا..ئيل والصهيو ..نية لن تنهار .. !!!
ومش هكمل باقي ما يمتلكه من قنوات علشان زهقت من كثرهم بصراحة ولكن لو عايز تعرفهم كلهم أدخل على اللينك ده :
https://ar.islamway.net/article/70445/%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B7%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%87%D9%8A%D9%88%D9%86%D9%8A%D8%A9
ولك ان تعلم بأن ده فرد واحد من المليارديرات اليهود يمتلك لوحده كل الميديا دي في جميع انحاء العالم فتخيل باقي الأسماء تمتلك ايه ؟! .. حرفيًا أكثر من 90 % من وسائل الأعلام في العالم ملكهم، وطبعا اشهرهم برضو الأخ مارك بتاع إنتهاك المعايير اللي معاييره مبهدلانا معاه .
علشان كده لازم منحطش في دماغنا شكلنا ايه قدام الغرب، لأنهم بالفعل يمتلكوا كل الميديا في العالم وقادرين على قلب الرأي العام العالمي في ظرف لحظات، ولهذا يجب ان لا يلتفت رجال المقاومة لهذا الأمر اطلاقًا، لان أصلا من يمتلكون الميديا من مليارديرتنا مشتركين معاهم في التواطئ على حقوق الشعب الفلسطيني، وكمان رجال السياسة في العالم كلهم بيعاتبوا إسرا..ئيل في قتلهم للمدنين على استحياء ولكن على الفلسطينيين بيتحولوا أسود وأشاوس، وعلشان كده للمرة الثانية بقول كل ده مش مهم ..
وده مش معناه اننا مش هنستخدم الميديا في حربنا معاهم، احنا هنستخدمها وبطريقة مبتكرة توجعهم كمان لكن هشرح ده بالتفصيل في المقالة القادمة ان شاء الله علشان المقال مايطولش أكثر من كده..
المهم دلوقتي الواقع على الأرض أيه .. والواقع حاليًا بكل منطقية بيقول ان الصواريخ الفلسطينية عامله ذعر كبير جدا للصها.. ينة، اللي كانت صدمتها شديدة جدا..
طول عمرهم كانوا بيتفرجوا على حكوماتهم وهي بتقول احنا منتصرين وأقوياء ملناش مثيل ولكنهم بيتفجأوا بإن بيوتهم بتدمر وناس منهم بتموت زي ما بيحصل مع الفلسطينين بالظبط .. بيدوقوا من نفس الكاس اللي كاوا بيشربوه ليهم كل يوم، الفرق ان الفلسطيني بيصحى وينام على صوت الانفجارات ودوي الطيارات وأصبح بالنسبة له أمر عادي، علشان كده المواطن الفلسطيني راجل وصامد، لكن الصها..ينة رجالتهم لمؤاخذه بيهربوا من أصوات الصفارات .. تخيل الصفارات !! ، وده هو الفرق المهم بينا وبينهم ، العقيدة والتعود .. هما مش متعودين على التضحية ولا بالمال ولا بالنفس ولهذا خسائرهم ولو اقل ماديًا وعدديًا ولكنها أكبر بكثير معنويًا ونفسيًا .. هما انهزموا في الحرب دي مهما دمروا وكسروا، النصر لينا ولو بعد حين ..
الصها..ينة دلوقتي تحركاتهم هتبقى متقسمه لخطوتين الأولى طبعا محاولة تغيير صورتهم قدام العالم ومحاولة قلب الحقائق وهما هينجحوا في كده فعلا ولكن مش بنسبة كاسحة زي مابيحصل في الأول لأن عدد كبير من البشر بقوا يعرفوا ان الميديا موجهه وبيستقوا أخبارهم من الانترنت زيننا كده ودول اللي نحاول مخاطبتهم الفترة دي وعلشان كده لازم خطابنا يبقى متوجه لتعريف القضية الفلسطينية وحقوقها والمجازر اللي بتحصل بحقهم ليل ونهار باللغات الاتية:
الإنجليزية (لأنها اللغة العالمية المنتشرة في العالم)
والإسبانية (لأنها اللغة الثانية في الانتشار على مستوى العالم)
والصينية (لأنها بالطبع اللغة الأولى في العالم في عدد متحدثيها، العدد في الليمون زي مابيقولوا)
وبعدين أي لغات تانية بس طبعا يحبذ لغات البلاد اللي ليهم تواجد كبير على السوشيال ميديا.
وزي ماقولت هما هيكتسحونا في الموضوع ده نظرا لقدرتهم وخبرته الكبيرة في مجال الميديا ولكنه على الأرض هذا غير مجدي، وده هيقودنا للخطوة الثانية اللي هيعملوها الصها..ينة.

هيحاولوا يبنوا لنفسهم أي مجد سريع ولو وهمي ، هيقصفوا منازل كثير علشان يقدروا يصدروا صورة تليفزيونية واضحه لمواطنيهم انهم دمروا مراكز تصنيع وامداد الصواريخ، هيغتالوا عدد كبير من قادة المقاومة في محاولة لأضعاف تسلسل القيادة والتقليل من سرعة إطلاق الصواريخ، هيحاولوا يقتحموا الأقصى كل كام يوم علشان خاطر يفرقوا الضغط على مدنهم ويخلو الاشتباكات والقتال في المناطق الفلسطينية وبكده يصوروا لمواطنينهم انهم ناجحوا في تقليل خطر المقاومة عليهم، هيستخدموا قصف بأسلحة محرمه دوليًا زي الفسفور الأبيض في محاولة مستميته في إضعاف المقاومة وتحقيق خسائر بشرية كبيرة تجبر المقاومة انهم يجلسوا معاهم على طاولة المفاوضات ويعلنوا هدنة وقف إطلاق النار.
وقف أطلاق النار هيتم هيتم، هما متعودين يعملوا كده كل مره يخلصوا مأربهم وبعدين يضغطوا على دول محورية زي مصر ليه علاقة متبادلة مابين الطرفين وينفذوا وقف إطلاق النار، لكنهم مش هيتسعجلوا على الخطوة دي الا لما يحاولوا ينكلوا في الفلسطينيين ويدمروا في بيوتهم وينتقموا منهم، والحل الوحيد علشان ده ميحصلش او على أقل تقدير يحصل بأقل الخسائر الممكنة ان قوات المقاومة تحاول تدمر المدن الإسرا..ئيلية الأساسية .. أي مكان تقدر المقاومة توصله لازم تدمره بشكل كبير، منازل المستوطنين الفارغة تحاول توصلها اثناء القصف او بعد هروب الصها..ينة وتدمرها ، يحرقوا الأراضي الزراعية الخاصة بالمستوطنين وإحراق متاجرهم ، هدف المقاومة الأساسي انه يركز على شل مدن الصها..ينة يضربوا ويركزا جدا على خطوط المواصلات لأنها هتبقى هدف ظاهر جدا قدام المواطنين الصها..ينة، ومحاولة تدمير البنية التحتية لمدن الصهاينة، كهرباء / خطوط غاز / مياه / الخ الخ .. والخطوة دي مهمه جدا جدا جد وتكاد تكون اهم خطوات النصر للمقاومة الفلسطينية لأن ده هيخلي المواطن الصهيو ..ني يحاسب اللي كان السبب في كل الدمار والقتل اللي حصلهم ده بالذات لأن مفيش مبرر فعليًا للتصعيد ده غير المكاسب السياسية اللي أشرنا ليها في المقال السابق، وهيتحول الكارت السياسي الفلسطيني اللي كان بيتم استخدامه في الشأن الداخلي الصهيو ..ني تكلفته النفسية والاقتصادية ضخمة على العدو الصهيو ..ني ومش هيحاول يتطرق للتصعيد مرة أخرى ، وهيخليهم يتفاضوا مع المقاومة أسرع وأسرع ..
عايز أبشركم في الاخر.. الأسلحة من غير استخدام مهمها كانت قوتها لازم تفشل وأكبر مثال القبة الصاروخية اللي اثبتت انها أسطورة صورية ليس لها القوة اللي كان الصها..ينة مصدرينه لينا وكذلك قوتهم العسكرية، هيتم كشفها في أول مواجهة على الأرض فعليًا ، ان شاء الله الفلسطينيين أصبحوا في العيد منتصرين مهما كانت خسائرهم والصها..ينة هيكونوا في عيدنا خسرانين مهما كانت مكاسبهم.

وأعرفوا ان الدنيا دواره، صديق اليوم ممكن يبقى عدو الغد ولكن عدو الأمس عمره ماهيبقى صديق الغد.

شيروا البوست ده في كل حته علشان نعيد احنا وننكد على الصها..ينه، وفي نفس الوقت نعرف باقي الناس ازاي الملاعيين دوول بيسيطروا على العالم بأعلامهم، وإزاي احنا هنقف لهم ونخسرهم على الأرض، وعيد سعيد علينا وعلى الأخوة الفلسطينيين وجميع الأمة العربية وكل عام وأنتم بخير.
وانتظروا المقال القادم علشان هيبقى مهم جدا جدا جدا.








#منقول

لو أنت لسه مش عارف اللي بيحصل دلوقتي حالًا، خليني أقولك إن الحرب قامت ف إسر.ا.ئيل بالفعل!! إسر.ائيل حاليًا بتتعرض لأكبر ...
11/05/2021

لو أنت لسه مش عارف اللي بيحصل دلوقتي حالًا، خليني أقولك إن الحرب قامت ف إسر.ا.ئيل بالفعل!!

إسر.ائيل حاليًا بتتعرض لأكبر قصف صاروخي في التاريخ بتاعهم، من جانب كتا.ئب القسا.م، الذراع المسلح لحركة المقاو.مة الفلسط.ينية حما.س.. إحنا ف لحظة تاريخية فعلية، هتتذكر في التاريخ لسنين قدام.. شوف الصور 👇

القصف ده بدأ من النهارده الصبح، كرد من حركة حما.س على استهداف غز.ة امبارح بهجوم من الطيران الإسر..ائيلي، أدى لاستشهاد أكتر من 28 فلسط.يني، منهم 10 أطفال، وتهدم مبنى كامل من 13 دور في قلب غز.ة!!

ف النهارده، اللي حصل إنهم ضربوا عدد صواريخ خزعبلي، مشافتش إسرا.ئيل زيه في تاريخها من ساعة الحرب الأخيرة اللي حصلت بينهم وبين غزة سنة 2014.. أكتر من 130 صاروخ تم إطلاقهم على مواقع حيوية في قلب تل أ..بيب، والمشاهد اللي بتيجي من هناك ف كل دقيقة بتبينلك حجم الدمار اللي الصواريخ دي عملته.. الموضوع وصل لمرحلة إن نظام الدفاع الجوي بتاعهم اللي هو إسمه (القبة الحديدية) Iron Dome rocket-defense system، مبقاش قادر يتصدى لكل العدد ده من الصواريخ في وقت واحد!!

صافرات الإنذار ضربت في كل مكان في إ.سر.ائيل تقريبًا، لدرجة إن في أقل من نصف ساعة، عدد الصافرات اللي انت هتشوفه في الصورة اللي في أول كومنت ده ضرب 👇 مش هتقدر تعدهم أصلًا!!

المدنيين والعسكريين هناك كلهم بدأوا يجروا في الشوارع ويستخبوا ف المحلات، وملاجيء القصف الصاروخي والنووي ف إ.سر.ائيل اتفتحت، والإسرائيليين كانوا بيدوسوا على بعض وهما بيجروا عشان يستخبوا فيها.. ده غير إن في صاروخ ضرب منشأة نفطية في عسقلا.ن زي ما هتشوف ف الصور.. تخيل كل ده ف قلب تل أ..بيب!!

ومش بس كده.. ده في مصادر جوه ا.لمقاومة الفلسط.ينية طاعوا تصريحات بتقول إن غز.ة تستطيع إطلاق أكثر من ألف صاروخ يوميًا لمدة شهر، منها صاروخ إسمه (بدر 3)، حسب القدرات العسكرية ليه بيبقى شايل 250 كيلو من المتفجرات تقريبًا!!

ودلوقتي حصل إغلاق كامل لمجال الطيران بتاع مطار بن جو.ر.يون الإسر..ائيلي، والرحلات بدأت تتحول على قبرص واليونان.. وحسب تصريحات لمراسل في جريدة يديعوت أحرو.نوت الإسرا..ئيلية، بيقولوا إن ما تتعرض له تل أ..بيب الآن لم يحدث في التاريخ!!.. كل ده وسط تكبيرات وهتافات من قلب المساجد في غز.ة بتقول الله أكبر والنصر للإسلام والمسلمين..

لحد دلوقتي، عدد القتلى الإسر.ائيليين غير محدد، لكن رئيس الوزراء الإسرا..ئيلي (بنيامين نتنياهو) طلع وقال تصريح تلفيزيوني لسه من شوية، بيوريك قد أيه هو كان مستني كل ده يحصل، ونفسه فيه.. قالك إن (حما.س) وحركات الجها.د الإ.سلامي هيدفعوا الثمن غاليًا، وإن إسرا..ئيل هتوجه ضربات هتاخد وقت وعزيمة وإصرار، ولكنهم هيدفعوا الثمن!!.. ودلوقتي الجيش الإسر..ائيلي أعلن من شوية عن إرسال أكتر من 5000 جندي للحدود مع غز.ة!!.. يعني شكل في مذبحة هتحصل..

حرب شاملة على وشك القيام، ومئات المدنيين مهددين بالموت، كل ده وسط عدم تدخل من الحكومات العالمية والقوى العظمى، في حين إن اللي بيحصل ده لو كان من دولة تانية، كان زمان أكتر من 5 دول بيضربوها ف وقت واحد.. ولك في سوريا مثال..

بكره بإذن الله هكتبلكم مقال شديد الخطورة عن الخطوات اللي جاية اللي هتحصل من نتنيا..هو، وإزاي إن كل ده هو جزء من إحياء بنود صفقة القرن، وإنه ممكن ينتهي بمؤامرة على مصر نفسها.. هيبقى مقال مهم فعلًا..

وطبعًا، في حرب إعلامية وحرب تزييف بتحصل دلوقتي في الميديا الإسر..ائيلية، جبتلكم بعض منها هتلاقوه ف الكومنتات تحت، بيقولوا ان الفلسط..ينيين هما اللي إرها..بيين وهما اللي بيقتلوا الأبرياء، برغم إن عدد الضحايا الأبرياء من الفلسط..ينيين لا حصر له.. لكن كالعادة سياسة "ضربني وبكى سبقني واشتكى" الإسر..ائيلية بتتألق.. وده بدوره بيستدعي مننا إحنا تدخل عشان نحارب التزييف ده..

الإعلام العربي إيدك منه والأرض، وشبه بيدعم الا.حتلال.. عشان كده خليكم انتم الإعلام المضاد، ودافعوا عن اخواتكم وحقهم في أرضهم وحياتهم..

شوفوا الصور والكومنتات علمًا بإن كلها تقريبًا ف تل أ.بيب ومدينة Ashkelon ف الجنوب 👇

انشروا البوست ده لكل اللي عندكم، وإعملوا منشن لكل الناس ضروري.. وإدعوا لاخواتنا ف فلسط.ين بالأمن والأمان والنصر، وربنا يحفظ أرواحهم جميعًا ويسترها عليهم، عشان واضح من كلام الميديا الإسرا..ئيلية إنه بيتم تجهيز العالم إعلاميًا لمذبحة هتحصل ف فلسط.ين في خلال الساعات الجاية!!

ودي مصادر على اللي بيحصل حاليًا تقدروا تشوفوا فيها الحدث التاريخي ده بالتفصيل، علمًا بإن كلامهم بعضه متحيز للإسر..ائيليين كالعادة:
https://apnews.com/article/world-news-hamas-middle-east-israel-ad7d5a99e382dcdd3e5df45f33be1b43

https://www.reuters.com/world/middle-east/palestinian-rocket-fire-israeli-air-strikes-gaza-2021-05-11/

شكرًا.

#علام

Address

الوليدية
Asyut

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when حكم ومواعيظ وقصص دينية عبر التاريخ posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share