خواطر إسلامية_ Islamic Thoughts

خواطر إسلامية_ Islamic Thoughts تَرَكتُ لِرَحمَةِ الرّحمنِ نَفسِي
فَمَا لِي دونَ رَحمَـتِهِ رَجَـاء 🤍

19/10/2025

حابب افكركم إن ‏اليَد التي وضعَت يوسُف في البِئر، جاءَت إليه بَعد سِنين
مَمدودة تَقول: " تَصدَق عَلينا "🤷🏻‍♂️

الله يُبدِع في تَصفية الحِسابات.👌🏻😊

18/01/2025

*"الحمدُ لله الذي بنعمتِه تتمُّ الصالحات، لقد تمّ اليوم عقد قِراني، دعواتُكم."*🤍🤲🏻

عبارةٌ بسيطة تستطيعوا أن تُخبروا بها الناس بزواجكم -تُعلنوها وتكسبوا منهم دعوات صادقة دون تَصوير يدك المتشابكة مع زوجك أو ما يخصّكما مما أفاء الله عليكما بهِ من غرفة أو لحظات زوجية. 👌

18/01/2025

‏قال حذيفة: دخلت على عُمر فرأيته مهمومًا حزينًا، فقلت له:ما يُهمَّك يا أمير المؤمنين؟

فقال: إني أخاف أن أقع ف مُنكر فلا ينهاني أحدٌ منكم تعظيما لي
فقال حُذيفة: والله لو رأيناك خرجت عن الحق لنهيناك
ففرح عمر وقال: الحمدلله الذي جعل لي أصحابًا يُقومونني إذا اعوججت.

" اللهم صَحبًا كـ صاحب عمر".🤲❤

18/01/2025

تَرَكتُ لِرَحمَةِ الرّحمنِ نَفسِي
فَمَا لِي دونَ رَحمَـتِهِ رَجَـاء 🤍

14/01/2025

من بلاغة القرآن الكريم!

"في سورة النمل"

🔹كلمة واحدة ..في خمس آيات..تقريبا متتاليات ..وفي كل مرة بمعنى مختلف !!!!
كلمة *"" ننظر""* ومشتقاتها .

١- قال تعالى :
⁦▪️⁩" سَنَنظُرُ "أَصَدَقْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ (٢٧ النمل )
سننظر هنا أي "سنتيقن" من صدقك أو كذبك .

⁦▪️⁩٢- اذْهَب بِّكِتَابِي هَٰذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ" فَانظُرْ "مَاذَا يَرْجِعُونَ (٢٨ النمل )
فانظر هنا أي" فاسمع "ماذا يرددون بعد أن ألقي إليهم الكتاب .

⁦▪️⁩٣- قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ "فَانظُرِي" مَاذَا تَأْمُرِينَ(٣٣ النمل )
فانظري هنا أي "دبري أمرك ".

⁦▪️⁩٤- وَإِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِم بِهَدِيَّةٍ "فَنَاظِرَةٌ" بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ (٣٥ النمل )
فناظرة هنا أي "منتظرة ".

⁦▪️⁩٥- قَالَ نَكِّرُوا لَهَا عَرْشَهَا "نَنظُرْ "أَتَهْتَدِي أَمْ تَكُونُ مِنَ الَّذِينَ لَا يَهْتَدُونَ (٤١ النمل )
ننظر هنا أي " نعلم ".

صدق الله العظيم :
⁦✍️⁩*أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا*
(٨٢ النساء ).

إذا أتممت القراءة فأحمد الله على نعمة الاسلام

06/01/2025

*صباح الخير.. 🙋🏻‍♂️*

*﴿ فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ ﴾.*

اعـرف إن ڪل دمعـة نزلـت ، وڪل تعـب عشتـه ، وڪل وجـع جـواك ، لـيه عـند ربنـا أجـر عظـيم .

النبـي ﷺ قـال: "مـا يصيـب المسـلم مـن نصـب ولا وصـب ، ولا هـم ولا حـزن ، ولا أذى حتـى الشوڪة يُشاڪها إلا ڪفّر اللـه بهـا مـن خطايـاه".

يعنـي ڪل حاجـة بتتعبـك أو بتوجعـك ، هـي فرصـة لغـفران ذنوبـك ، فـ مفيـش حاجـة ضاعـت ، ڪل لحظـة صـبر ليهـا قيـمة ڪبيرة عنـد ربـنا. 🤍

22/12/2022
22/12/2022

بسم الله،

إن عزمت على أن تشكـر شيئًا من فضل رسول الله ﷺ فإنك تُكـثر من الصلاة عليه في يوم كيوم الجمعة، وما إن تفعل ذلك حتى تنهـمر عليك بركات الصلاة على النبي ﷺ انهـمارًا!
فيصلي الله عليك أضعـافًا ويخرجك من الظـلـمات إلى النـور، وتُكـفى هـمك، ويُغـفـر ذنـبك، فتدرك أنك مهما فعلت سيظل رسول الله ﷺ هو صاحب الفضل عليك، وأنك مهما قدمت فلست ببالـغٍ مكـافأة فضله وجميله، فإنه لا يقدر على مكـافأة النبي ﷺ إلا الله چـل وتقَـدّس.

أما أنت فغـاية ما ترجوه من إكـثارك من الصلاة على النبي ﷺ أن تنال شـرف محاولة شكـر شيء من إحسانه إليك، وأن تغـمرك بركات الصلاة عليه ﷺ.

وإن ١٠٠٠ صلاة على النبي ﷺ بصيـغة (صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلّم) _لا تأخـذ من الوقت أكثر من ٣٥ دقيقة يمكنك توزيعها على يوم الجمعة كله_ يُرجى أن تكون بها من المكـثرين فيكون لك من هذا الشـرف نصيب، ومن يكـثر فالله أكـثر.

وصل اللهم وسلم على محمد وآله وصحبه

22/12/2022

يـَ عيـال تعـالو هقولكم حاجه... 🌚💚

عارفيـن قصـة الجمـلة دِ " لعله خير " !؟ عارفيـن ولا هاخد ثوابكـم !؟😂💚

خلاص خلاص هقـولكم💚😂🥺

كان في ملك وعـنده وزير الوزيـر ده كـان ملازمه دايـماً ومعاه مش بيسـيبه .. الوزير كـان فـِ كل حاجـه يقـول لعله خير ايـي حـاجه تحـصل كان يقـول كدَ لحـد ما جه ف اليـوم الملـك ده حصـل له حادثه فـ صابعه اتقـطع راح الوزير عمـل ايه !؟ قال لعله خير 😂💚 فـ المـلك اتنـرفز الـلِ هـو أنا صـابعي اتقـطع تقـول لعله خير !؟ فـ أمر به للـسجن " راح سجنـه " فـ وهـو رايح للسـجن الوزير قـال ايه !؟ = لعـله خيـر 💚🥺 نـزل الملـك في صيـد وزى ما النبي صلّٰ الله عليه وسلم قال ( من تتبع الصيد غفل ) فـ المـلك ده فضـل ماشي يـجري ورا الفريسه لـحد ما وقع وسط قبيـلة من اللِ هـما بيقدمـوا قرابيـين للإله وكده الـلِ هما بيعـبدو النار فـ جابو الملـك ده عشـان يقدموه قربـان للإله فـ اكتـشفواْ إنه فيه عـيب وكان مينفـعش إنهم يـقدمواْ حـاجه للإله بتاعـهم وهي فـيها عيب، فـ عمـلوا ايه ؟! = فـ سابوه فلما رجع الملـك اكتشـف إن ده هو الخـير ( عشان صبـاعه قُطـع نجىٰ منهـم ) فـ جـاب الـوزير قاله انا كده عرفت إن الحمد لله ربنا نجاني عشان القطع بتاع صباعي ده ،طيب انت ليه قولت لعله خير وانت داخل السجن فين الخير ف كده !؟ قاله أنا ع طول مرافق ليك فـ لو متسجنتش وكنت معاك كانو هياخدوني انا ويقدموني قربان للإله بتاعهم وكنت انا هموت لأن انا سليم ! فـ كان خير ليا إني أدخل السجن .. فـ لعله خير بقا ولا مش خير يا حلوين !؟ 🌚💚

ممكن تدعولي دعوه حلوة !؟💚🥺

ال عنده مشاكل ف حياته والفترة دي مضغوط يقول لعله خير ويعتبرها إشاره💚🥺 وبعدين طالما الدنيا جايه عليكي يبقي انتي جميله وقلبك جميل اه والله 😌💚

عارفه ليه !؟ عشان الدنيا مبتجييش غير ع الحلوين ال زيك يا صديقتي 💚😌 إضحكي بقا ووريني ابتسامتك الحِلوه دى 🌚💚

ماهو اكيد كل ضغط /تعب /قلق /توتر / زعل / آخرهم جبر يا صديقتي 💚🥺 يلا اضحكي وادعيلي تاني معلش تعبتك معايا بس إن مكنتوش تدعولي النهاردة يعني هتدعو لمين !؟ 💚💚💚💚😂

لو شايفه إن حد تعرفيها زعلانه فـ ممكن تبعتهالها لعلها تخفف ع قلبها شوية تدعيلي🌚😂💚
تدعيلي هاااا 💚😂.

طالبة الفردوس 💚🥺

22/12/2022

فن الرد 🌚💜

• لما حد يقولك "بحبك " نقول اي؟!
- احبتك الجنه وخالقها وعباد خالقها 💜🖇️
- احبك الباري وجعلك سيده الحواري 💜🖇️
- احبكِ الله💜🖇

• لما حد يقولك " أحبك في الله " نقول اي؟!
- أحبكِ الله الذي احببتني فيه💜🖇
- ذادكِ الله محبه💜🖇

• لما حد يقولك "طيب" نقول اي؟!
- طبتِ وطابت لك الدنيا 💜🖇️
- طبتِ وطاب كل شيء اتخذ اليك سبيلا 💜🖇️
- طاب لك الدنيا وما فيها 💜🖇️
- طبتِ وطاب ممشاك وتبوأب مقعدك في الجنه 💜🖇️

• لما حد يقولك " بخير الحمدلله" نقول اي؟!
- ادامك الله من الحامدين الشاكرين 💜🖇
- جعل الله حياتك كلها خير في خير 💜🖇
- ادام الله حمدك 💜🖇

• لما حد يقولك " نعم " نقول اي؟!
- ذآدك الله نِعم 💜🖇
- انعم الله عليكِ 💜🖇

• لما حد يقولك " تسلميلي " نقول اي؟!
- سلمك الله من كل شر و سوء 💜🖇
- سلم الله قلبك من كل حزن 💜🖇

• لما حد يقولك " وحشتيني" نقول اي؟!
- ما اوحش الله لكِ قلبا ولا قبرا💜🖇

• لما حد يقولك " اتفضلي" نقول اي؟!
- زادك الله من فضله 💜🖇
- فضلك الله واعزك 💜🖇

• لما حد يقولك " اهلا " نقول اي؟!
- اهلا بك في الجنه 💜🖇

• لما حد يقولك " احسنت " نقول اي؟!
- احسن الله اليك واحسن عملك وخاتمتك 💜🖇

• لما حد يقولك " ماشي " نقول اي؟!
- مشيت وماشت خطوتك في الجنه 💜🖇
- مشيت ومن تحبين للجنه 💜🖇

• لما حد يقولك " تمام " نقول اي؟!
- تتم الله عليك دين الاسلام 💜🖇
- اتم الله عليكِ كل خير 💜🖇

• لما حد يقولك " اكيد " نقول اي؟!
- اكد الله عليك دخولك للجنه 💜🖇

• لما حد يقولك " جامده " نقول اي؟!
- جمد الله قلبك وطهره من كل شيء 💜🖇

• لما حد يقولك " عجبتني " نقول اي؟!
- اعجبت الملائكه بقربك من الله 💜🖇

• لما حد يقولك "عسل " نقول اي؟!
- عسلك الله 💜🖇

• لما حد يقولك " حاضر " نقول اي؟!
- حضرتِ وحضر معك الخير💜🖇

• لما حد يقولك " أبشري " نقول اي؟!
- قبلتُ البشري💜🖇

• لما حد يقولك " تشرفت بيكِ " نقول اي؟!
- شرفكِ الله برؤية وجهه الكريم💜🖇

♡اتعلموا فن الرد♡
_ صلوا على خير الورى وبدر التمام وشفيع الخلق يوم الزحام 💜🖇

15/11/2022

-ايام سيدنا سليمان كان فيه طائر عايز يشرب من بِركة مياه فشاف اطفال بيلعبوا خاف يرموه بالحجاره ، فانتظر لما خلصوا لعب ونزل يشرب فشاف راجل بلحية وباين عليه علامات الوقار والصلاح فاطمن وقال مش هيأذيني وفجأه الراجل ده رماه بحجر فقع عينه فراح الطائر يشكي لسيدنا سليمان فاتوا بالرجل الملتحي ده وسأله سيدنا سليمان هل أضرك هذا الطائر في شئ حتي تضره!؟ فقال لا! فأمر سيدنا سليمان بفقع عينه وهنا اعترض الطائر وقال يا نبي الله مش عينه اللي اذتني ولكن اللي اذاني هي لحيته فاحلق لحيته عشان مايتخدعش بيها غيري ..
-راجل دخل ع مراته لقاها بتبكي فسألها مايبكيكِ؟ قالت إن العصافير ع الشجر بتشوفها بدون حجاب وهي بكدا خايفه تكون بتعصي ربنا ! فالراجل ده ف يوم وهو راجع من شغله بدري ع غير عادته دخل البيت لقي مراته بتخونه مع عشيقها ،ساب القرية وراح بلدة بعيده واول مادخلها لقي ضجيج بين الناس فسأل فقالوله خزنة الملك سُرقت! فرأي رجل يمشي علي اطراف انامله فسأل من هذا فقالوا هذا شيخ المدينه يمشي هكذا حتي لا يدهس النمل فيقع في معصية الله فذهب الرجل الي الملك وقال له ساخبرك بمن سرق خزنتك ولو كنت بكذب عليك اقطع رأسي فاخبره بشيخ المدينه فلما اتوا به اعترف انه السارق

-المبالغه ياخوانا ف الادب قلة ادب والتزايد ف الفضيله تحوي احياناً في طياتها مصائب عظيمه ؛ فاوعي تنخدع ف اصحاب المثاليه المفرطه والعيش ف دور الفضيله ، كُلنا بشر فلا داعي ان نتعامل بتلك الملائكيه مع غيرنا ، لا اقول لك لا تثق في احد بل اقول لك هناك ثقة مبصرة تري بها الحقائق جيداً بعقلك الواعي لا بعاطفتك البلهاء فلتكن ثقتك المبصره هي اساس تعاملاتك مع الاخرون واياك ان تثق باحدهم ثقتك العمياء تلك التي اوقعتك كثيراً في فخ الصدمات وحُفر الازمات 💔

Address

مصر
Asyut

Telephone

+201102681282

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when خواطر إسلامية_ Islamic Thoughts posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to خواطر إسلامية_ Islamic Thoughts:

Share