طريق الخلاص

طريق الخلاص اجتماع شباب كنيسة السيدة العذراء مريم والقديس يوسف البار بسموحة - الاسكندرية
اجتماع لكل الشبان والشابات . كل خميس من الساعة 7:00 حتى الساعة 9:30

الصفحات الرسمية لاجتماع الشباب بكنيسة السيدة العذراء مريم والفديس يوسف البار بسموحة - الاسكندرية

+ الاجتماع كل خميس من كل اسبوع
من الساعة السابعة مساءاً حتى الساعة التاسعة والنصف مساءاً :)

+ الصفحة الرسمية للاجتماع
https://www.facebook.com/YMASchurch

+ الجروب الرسمى لاجتماع شباب
https://www.facebook.com/groups/youthmeetingsmoha/

+ البث المباشر الخاص بالكنيسة
http://www.livestream.com/adrasmou

ha

+ للتواصل على التويتر
https://twitter.com/YMASchurch

+ للتواصل على يوتيوب ومشاهدة فيديوهات الاجتماع
https://www.youtube.com/channel/UC76w6PVG8SvWYoKNxFapFFA

06/04/2026

أن كنا نريد الآن أن نفلت من عقاب الله ونجد رحمه أمامه،
فلنجلس فى المساء كل يوم منفردين وحدنا عند نهاية النهار، ونفتش ذواتنا عما قدمناه للملاك الذى يخدمنا ليصعده إلى الرب

من عظة أبينا انبا شهوده رئيس المتوحدين

30/01/2026

+ لو جلستَ أمام قايين، سيحكي لك عن خطر هابيل البار.
+ لو جلست أمام امرأة فوطيفار، ستحكى لك عن شر يوسف الأمين
+ لو جلستَ أمام فرعون، سيصوّر لك موسى كمُخرِّب للنظام.
+ لو جلست امام الشيخان، سيحدثونك عن شر سوسنة العفيفة.
+ لو جلستَ أمام شاول، سيحدثك عن تهديد داود الوديع.
+ لو جلستَ أمام هامان، سيقنعك أن مردخاي عدو المملكة.
+ لو جلستَ أمام إيزابل، ستروي لك كذب إيليا الغيور.
+ لو جلستَ أمام الكتبة والفريسيين، سيحكون لك عن تجديف يسوع البار.
+ لو جلستَ أمام يهوذا، سيبرر لك خيانته باسم الحكمة.
+ لو جلستَ أمام بيلاطس، سيغسل يديه من دم الحق.
+ ولو جلستَ أمام العالم، سيُدين لك القداسة.
فإفرز جيداً ما تسمع ؟
ومِنْ مَنْ تسمع ؟
وعن مَنْ تسمع ؟
✍️ أبونا ميخائيل

06/12/2025

دايمًا لما نصلّي نقول: "لتكن مشيئتك"…
ونسيب الباقي لربنا ونثق إن اختياره هو الأحسن.
ساعات بيكون عندنا طلبات بنلحّ بيها عليه،
وزي ما قال: "صلّوا ولا تملّوا"…
ومع كده نفتكر إنه مش سامعنا.
لكن زي الترنيمة اللي بتقول:
"وفيما أظنه لا يستجيب… يرتّب أمرًا عجيب رهيب."
لما تسيب الموضوع لمشيئته… ممكن تلاقي اللي نفسك فيه ما اتحققش،
لكن العجيب والجميل إن قلبك يلاقي الرضا وقبول مشيئة ربنا.
دي أحلى صلاة…
إنك تطلب مشيئة ربنا حتى لو كانت عكس اللي نفسك فيه.
إنك تقول:
"يا رب، مش مهم تحقق طلبي… المهم تخلّيني أقبل مشيئتك."
مش عارف اوصف لكم صعوبتها لما بتكون طلبه تخص مرض او فراق حد غالى لكن قبول مشيئة ربنا كفيله انها تهون وطيب قلبك
وده هو الرضا الحقيقي.
لأن وظيفة الصلاة مش إن ربنا يغيّر خطته…
لكن إنها تغيّر قلبنا لقبول إرادته.
"صلّوا دايمًا…
مش علشان مشيئتكم تحصل،
لكن علشان قلبكم يتّسع لمشيئة ربنا."
وهناك… في المكان اللي القلب بيقبل فيه مشيئة الله،
هييجي ويحل بسلامه. ✨🙏
"وَقَالَ لَهُمْ أَيْضًا مَثَلًا فِي أَنَّهُ يَنْبَغِي أَنْ يُصَلَّى كُلَّ حِينٍ وَلاَ يُمَلَّ،" (لو 18: 1)

17/04/2025

الرب أم المعلّم؟

في أسبوع الآلام، نتنقل بين مشاهد مجد الرب وأعماق حبه المتواضع. نقرأ في أحد الشعانين أن الرب قال لتلاميذه عن الجحش:
"إن قال لكم أحد لماذا تفعلون هذا، فقولوا: الرب محتاج إليه." (مرقس 11: 3)

وفي خميس العهد، حين سأل التلاميذ عن مكان إعداد الفصح، أوصاهم الرب أن يقولوا لصاحب البيت:
"المعلّم يقول: أين المنزل الذي آكل فيه الفصح مع تلاميذي؟" (مرقس 14: 14)

فلماذا قال أولًا "الرب"، وثانيًا "المعلّم"؟

لم يكن ذلك بالمصادفة إنما كان مقصود وذلك لان

1. الرب عند البوابة

عندما يدخل أورشليم كملك السلام، يعلن ذاته جهارًا:
"الرب محتاج إليه"،
ليظهر سلطانه، ويتمم النبوة، ويستقبله الشعب كملك.

في هذه اللحظة، المسيح يظهر قوته وسيادته، لأنه جاء يعلن ملوكيته – لا على عرش أرضي، بل على قلوب مؤمنة.

2. المعلّم في العلية

لكن عندما أراد أن يقيم فصح العهد الجديد – سر الفداء – اختار أن يدخل بيتًا هادئًا، مع تلاميذه، وقال ببساطة:
"المعلّم يقول".

لأنه في الخفاء، لا يبحث عن مظهر المجد، بل عن عمق التلمذة.

هو المعلّم الذي:

يغسل الأرجل.
يكشف الأسرار.
ويقدّم جسده ودمه حبًا.

الرب يملك في العلن، لكن يربّي في العمق. نراه في الهيكل، ونختبره في العلية. عندما يطلب منّا خدمة، قد يطلبها باسم "الرب" لأن له السلطان. لكن عندما يدخل بيوتنا، يجلس كـ"معلّم"، يعلّمنا طريق الحياة.

فلنفتح له باب القلب، سواء جاء ملكًا أو مربيًا.

الهي الهي لماذا تركتني 🤔!!!بغض النظر ان انا مش عارفه ليه بتساليني انا تحديدا السؤال ده ومحاولتيش تجبيه من أصله ...ومادام...
03/05/2024

الهي الهي لماذا تركتني 🤔!!!
بغض النظر ان انا مش عارفه ليه بتساليني انا تحديدا السؤال ده ومحاولتيش تجبيه من أصله ...ومادام انا الحمدلله عندي المعلومه واقدر اجاوبك ..فانا هجاوب هنا ( من باب المعلومه مش فتح نقاش معاكي )

بصي ياستي الكتاب المقدس كله قائم علي نبوات ..ومقسوم نصين عهد قديم ( قبل ميلاد السيد المسيح ) وعهد جديد ( بعد ميلاد السيد المسيح )

زمان عند اليهو.د في ( العهد القديم ) كان المزامير مش مترقمه زي دلوقتي ( مزمور يعني جزء او قطعه او نص مثلا ) ..فا كان اليهو.د عشان يعرفوا المزمور ...كان رئيس الكهنه بتاعهم يقول اول المزمور وهما يكملوا الباقي ..تمام كده..

✨ ليه المسيح قال بقي الهي الهي لماذا تركتني

🌱 لو رجعنا للعهد القديم في المزمور ٢٢ اللي كتبه داود النبي هنلاقيه بيبدأ بجمله ( الهي الهي لماذا تركتني )
ولو كملنا قرايه هتلاقي مكتوب
" جماعه من الاشرار اكتنفتني ، وثقبوا يدي ورجلي ( ايه رقم ١٦ )
ونفس المزمور ( ايه رقم ١٨) مكتوب " يقتسمون ثيابي بينهم ، وعلي لباسي يقترعون "

طبعا داود النبي محدش عمل معاه كده..لكن المسيح وقت الصلب حصله كده
* ثقبوا ايده ورجله
* وعملوا قرعه علي هدومه

فا المسيح لما قال الهي الهي لماذا تركتني بيفكر اليهو.د ببدايه المزمور ..( بيقولهم اقروا المزمور الفلاني ) ..هتلاقوا كل اللي حصل دلوقتي موجود بالنص في نبوه من الف سنه اصلا ! ..يعني مش بينادي علي اله ولا حاجه

والدليل علي كده أن وقتها عدد من اليهو.د أمن بالمسيح بعد مو.ته ..لأن النبوه ده فعلا عندهم وعمرها كان الف سنه قبل الصلب
ومازال المزمور طبعا موجود في العهد القديم والتوراه عند اليهو.د وهما نفسهم ميقدروش ينكروا ده..

اتمني اكون قدرت اوصلك المعلومه بشكل مبسط ♥️

12/04/2024

"أَنْتُمْ رَأَيْتُمْ مَا صَنَعْتُ بِالْمِصْرِيِّينَ. وَأَنَا حَمَلْتُكُمْ عَلَى أَجْنِحَةِ النُّسُورِ وَجِئْتُ بِكُمْ

🌟 Feeling grateful today as I reflect on a special verse: "You have seen what I did to the Egyptians, and how I bore you on eagles' wings and brought you to Myself." It's a beautiful reminder that we're not alone, and that we're supported and lifted up, even through tough times.🦅💕

16/12/2023

"As for me, O God, I have placed my trust in You."

05/12/2023

الخدمة مش لازم تكون ليك مسؤوليات في الكنيسة ..
الإبتسامة خدمة ..
الكلمة الحلوة خدمة ..
إنك تجبر بنفس حد .. دي خدمة ..
إنك تطبطب على حد دي خدمة ..
إنك ترفع من معنويات حد دي بردو خدمة ..
لما واحد مكسور يجيلك وتمشيه مبسوط .. هي دي الخدمة ...

البابا شنوده الثالث

كل سنه وحضرتكم بخيرقصة يونان -- استاذ رأفت
21/02/2021

كل سنه وحضرتكم بخير
قصة يونان -- استاذ رأفت

02/01/2021

يا م ري م -- ابونا برسوم وانجى نايرتسبحة كيهك 2 يناير 2021

Address

25 شارع توت عنخ امون بسموحة
Alexandria
21431

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when طريق الخلاص posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to طريق الخلاص:

Share