30/09/2016
لابتثمروا ولا بقينا نصدقكم توبوا انتم اولا)
لما بتوعظنى طول النهار وتكلمنى عن الرضا وصورك فى افخم المطاعم والاماكن
لما تكلمنى عن اية من له ثوبان والخدام من اشيك ما يكون ولبسهم ماركات وعمرنا ماشفناهم بلبس متكرر والعربيات بتتغير معاه
تكلمنى على الخادم المتفرغ واقول شوف التضحية واغلى المدارس ولادهم فيها وسكن كمان
تعملى مؤتمر كامل عن التسبيح بقى والصلاة وافراحكم فخمة جدة مكلفة جدا وكتير منها اغانى وعادى حلال للخادم وحرام على المخدوم
تكلمونا كتير على انى اقدم اخويا فى الكرامة وانتوا مفيش اكتر من خلافتكم فى الخدمة والمجالس الرعوية المبجلة
تكلمنى عن الافتقاد وانت مابتدورش غير على اصدقاءك المقربين واللمة وشلة باقى الخدام وشكرا
تكلمنى كتير عن الخلوة وممكن اشوفك على الفيس دايما او لو فى مؤتمر مابتغبش عن عينى لحظة وعظ فى الناس وحكاوى وتصوير
العمل فى الخفاء بقى كان فى مدارس الاحد زمان دلوقتى قبل ما تصلى ابانا الذى حتى مع حد بتاصور ومعاه وتنشر وتحكى عن امجاد خدمتك العظيمة
الواسطة فى الميديا فى الترنيم فى الوعظ فى قيادة الاجتماعات والخدمات حاجة كدة تسد النفس
نوعظ كتير عن قبول الاخر واحنا الشللية جزء مننا مابيتغيرش واللى جديد فى الكنيسة ده يتحرق احنا اصل شلة الخدام المفروزين الحلوين
منطق بقى الخدمة جوا الكنيسة حاجة والبيزنس برة بقى حاجة تانى رجال اعمال نية مية
اللى فات كوم والاجر على الخدمة بالالافاااات حاجة تانى خاااالص والكنيسة اللى تبقى فقيييرة تتفلق
افتكروا يسوع كان ابسط مايكون فى لبسه وسكنه وعلاقاته وتواضعه وكانت مشاعره للكل وقابل للكل ومجانى للكل
طبعا عايشين بنتعلم ونتشجع بالقليلين اللى تلاميذ للرب بجد ....والباقى بقى سامحونى لكن عثرتونا بما فيه الكفاية
اعطنا ياسيد خدام بحسب قلبك واعطنى وجدانا خادما غير معثر للاصاغر