الا بذكر الله تطمئن القلوب

الا بذكر الله تطمئن القلوب محتوه ديني

03/08/2022

✍️ من اقــــوالهم 👌

إذا لم تكثر الأشياء الكثيرة في النفس، كثرت السعادة ولو من قلة .. فالطفل يقلب عينيه في نساء كثيرات، ولكن أمه هي أجملهن وإن كانت شوهاء, فأمه وحدها هي أم قلبه، ثم لا معنى للكثرة في هذا القلب .. هذا هو السر, خذوه أيها الحكماء عن الطفل الصغير!

*مصطفى صادق الرافعي*


❣️🌟

26/07/2022

- صباح الخير للذين يدخلون الصفحة بصمت، فيقرأون المنشورات بصمت.. ويأخذون ما يعجبهم منها بصمت، ثم يرحلون بصمت.. " 💛🙄

📣قال تعالي: ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا هو اية اصلا معني "الاعراض" ؟🤔طيب والضنك بيحصل ازاي؟🤔🧐🙌لو حضرتك بتكلم حد...
26/07/2022

📣قال تعالي: ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا
هو اية اصلا معني "الاعراض" ؟🤔

طيب والضنك بيحصل ازاي؟🤔🧐
🙌لو حضرتك بتكلم حد وسابك ومشي اية تاثير الفعل ده عليك؟
هتزعل طبعا لانه ادالك كتافة ومشي...علي الاقل هترد وهتقول ليه انت مش محترمني؟
يبقي معني الاعراض انك بتمشي وتدي لربنا اكتافك تخيل احنا كبني ادميين مبنقبلش الفعل ده مع بعض...وعلي نفنسنا ,,, تخيل ان احنا بنعمل كده مع ربنا ,,, باننا مش بنفذ تعليماته😮😔

🔸فبالتالي اللي هيحصل ايه؟
حياتنا هتتحول لضنك لاننا متبعناش التعليمات لانك لو بتشتغل في مكان ولو ما اتبعتش تعليمات المكان هيحصل فيه فساد - والضنك بالعامية (هو السواد)

🔸طيب هل ربنا هو اللي بيسبب الضنك (حاشا لله) ان ربنا يعمل كدة لكن انت بعدك عن ربنا هو اللي بيخلي حياتك ضنك لانك بعدت عن مظلة الحماية وهو ربنا سبحانة وتعالي
فلو انت ليك (قريب او اخ او صديق في مكان مهم )مش هتبعد عنه وهتقرب منه بكل الطرق عشان هو مصدر قوة ليك...فتخيل انك بتبعد عن مصدر القوة الاعلي والاقوي اللي هو ربنا سبحانة وتعالي ,,, هتكون مستباح من اي حد😑

سؤال نسب الانتحار - ف دول اوربا الغنية تحديدا زي سويسرا نسب الانتحار فيها عالية او عموما اي دولة غنية - ممكن نعمل بحث عن اسباب الانتحار وعمر الاسباب ما هتكون مادية هتلاقي اساسها نفسي مش مادي

الخلاصة: متبعدش عن ربنا عشان ما تكونش مستباح من اي حد👊
🔔نقولها تاني: متبعدش عن ربنا عشان ما تكونش مستباح من اي حد
#الله
#مصدرالحماية
#الملخص

مش عارف تبطل ذنب معين؟!- استثمره !!🙂- نعم؟؟ .. أستثمره؟؟ .. إزاى؟؟ابن تيمية بيقول "و كم من ذنب أدخل صاحبه الجنة" 😄 ..شوف...
25/07/2022

مش عارف تبطل ذنب معين؟!
- استثمره !!🙂
- نعم؟؟ .. أستثمره؟؟ .. إزاى؟؟
ابن تيمية بيقول "و كم من ذنب أدخل صاحبه الجنة" 😄 ..
شوفت ذنب كان سبب فى تغيير حياة ناس .. إيه دة إزاى؟!
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلى التوبة أعلى من المرة اللى قبلها .. طيب يعنى ايه؟؟
يعني أول مرة تعمل الذنب .. استغفر الله ..
تانى مرة تعمل الذنب .. استغفر الله و طلع صدقة ..
تالت مرة .. استغفر الله و طلع صدقة و صلى ركعتين لله ..
رابع مرة .. استغفر الله و طلع صدقة أكبر شوية و صلى ركعتين .. 💙
خامس مرة .. استغفر الله و طلع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك و صلى ركعتين و صوم يوم تطوع...
مع الوقت هتلاقى نفسك بتتأدب و هتبطل تعمل الذنب إياه
و الشيطان هيلاقى إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر و أكتر و عمال بيزودك حسنات .. ف هيبطل يشجعك على إرتكاب المعصية.
اللهمَّ طهر قلوبنا💙🌸

يقول الله عز وجل (الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ ال...
23/07/2022

يقول الله عز وجل (الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ)
ويقول تعالى (أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُون)

يبتلى الله العبد ويختبره فى أعماله فى الدنيا ليجزيه بها فى الأخرة .
لقد اختبر الله عبده سيدنا إبراهيم عليه السلام فى ذبح إبنه الذى رزقه به الله وهو عجوز وإختبره بالكفار بوضعه فى النار فما كان إختياره إلا طاعة الله .

واختبر الله عز وجل سحرة فرعون بعد أن تبين لهم الحق فاختاروا التوبة والرجوع الى الله .

(قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ ۖ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ ۖ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَيُّنَا أَشَدُّ عَذَابًا وَأَبْقَىٰ (*) قَالُوا لَن نُّؤْثِرَكَ عَلَىٰ مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا ۖ فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ ۖ إِنَّمَا تَقْضِي هَٰذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا)

اختبار الله تعالى للفقير فى إحتياجه للمال والغنى فى أداء زكاته وصدقاته . يختبر العبد فى غض بصره وأداءه لصلاته وكل الاعمال التى أمرنا الله بها والتى حرمها الله على عباده .

قال الله تعالى لمن إرتضوا واختاروا الدنيا وعصوا الله

( الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ أُولَٰئِكَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ )

وقال تعالى
(أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ)

وقال تعالى لعباده (وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ)

22/07/2022

في الجنه بيوت تبني للحامدين !!

22/07/2022

*❤ ‏اﻟلهـمَ أرزﻗنـا ﻣـن اﻟعـافيـة أگملهـا..*
*ﻭﻣـن اﻟـدنيـا ﺧيـرهــا.*
*وَﻣـن الآﺧـرة نعيمها*
*اللهم إغفر لنا ولوالدينا وأهلنا ولكل من له حق وفضل علينا"*
*الَلَهّـُّمً طَِهّـر قُلَُوٌبًنَِا مًنِّ کُْلَ ضًـِيِقُ !*
*وٌيَِسِـر أمًُوٌرنَِـا فُـِيِ کُْلَ طِرِيِقُ !*
*اللهــــــم اميـــــن*

18/07/2022

*قال الله تعالى:﴿ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا﴾ [النساء: 103].*
*فاتقوا الله، عباد الله، حافظوا على صلواتكم، أدوها كما أمركم الله في أوقاتها،ومع جماعة المسلمين،فإنَّ الكفار يوم القيامة إذا سُئلوا (مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ) يعني: ما هو السبب الذي أدخلكم النار؟ (قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ)*
*قال ابن القيم رحمه الله تعالى:* *(الصلاة:جلبة للرزق.حافظة للصحة،دافعة للأذى،طاردة للأدواء،مقوية للقلب،مبيضة للوجه،مفرحة للنفس،مذهبة للكسل،منشطة للجوارح،ممدة للقوى،شارحة للصدر،مغذية للروح،منورة للقلب،حافظة للنعمة،دافعة للنقمة،جالبة للبركة،مبعدة من الشيطان)*
*(الطب النبوي)*
*كثرة صلاتك تنير لك حياتك. الصلاة ميزان سعادتك في هذه الحياة كلما زادت أصبحت الحياة جناناً وأنهاراً.*

17/07/2022
17/07/2022

استرضاء الزوجة لزوجها. 🌸

رغب الشرع الحنيف المرأة المسلمة في استرضاء زوجها والحرص على رضاه عليها وحذرها من إسخاطه وإغضابه.

عن أنس قال،
قال رسول الله ﷺ: ألَا أخبرُكم بنسائِكُم في الجنَّةِ؟
قُلنَا: بلَى يا رسولَ اللهِ!
قالَ: كُلُّ ودودٍ وَلودٍ ، إذا غَضِبتْ ، أو أُسيَءَ إليهَا ، أو غضِبَ زوجُها قالتْ : هذهِ يدِي في يدِكَ ، لا أكتحِلُ بغَمضٍ حتَّى تَرضَى.

واخدين بالكم من نص الحديث؟ التي إذا غضبت أو أسيء إليها أو غضب زوجها! تقوله بالمصري كده:"والله ما هدوق النوم لحد ما ترضى عني". 😁

طب لو هي غضبت ماشي تروح تراضيه.
ولو هو غضب هي برضو تروح تراضيه مفهمومة.
لكن تخيلوا النبي قال: أو أسيء إليها! يعني حتى لو هو غلطان فيها! تروح تراضيه! 🙂

وفي رِوايةٍ أُخْرى للطَّبَرانيِّ: "إذا ظُلِمَتْ" -بالبِناءِ للمَجْهولِ- أي: ظَلَمَها زَوْجُها بِنَحْوِ تَقْصيرٍ في إنْفاقٍ، أو جَوْرٍ في قِسْمةٍ، "جاءَتْ حتى تَضَعَ يَدَها في يَدِ زَوْجِها"، فتُرْضِيَه، "وتَقولُ: لا أَذوقُ غُمْضًا حتى تَرْضى"، أي: لا أَذوقُ نَوْمًا حَزَنًا وقَلَقًا على غَضَبِكَ علَيَّ حتى تَرْضى عنِّي.

وطبعا هنا الحديث الي يفهم منه أنه تبرير لظلم الزوجات يبقى حمــ،.ــار، وإنما هو وصف لنساء أهل الجنة، يعني الي تلاقيها بتراضي في جوزها حتى وهو غلطان ديه مش جـ،.ـارية ولا معندهاش كرامة! ديه من نساء أهل الجنة. 😁🌸

♥️

Address

الجيزه, 6 October City
6 October City

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when الا بذكر الله تطمئن القلوب posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share