04/01/2026
Αύριο το πρωί σύν Θεώ μετά τον Εσπερινό των Θεοφανείων και τη θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου θα τελεστεί και ο Μεγάλος Αγιασμός.
Η πρώτη αυτή τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού γίνεται για πρακτικούς λόγους και δεν υπάρχει καμμία διαφορά μεταξύ των Μεγάλων Αγιασμών της παραμονής και της κυριωνυμης ημέρας της εορτής.
Ἡ αυστηρή νηστεία επίσης τῆς αυριανής παραμονῆς τῶν Θεοφανείων ἀφορᾶ στήν τιμή τῆς Δεσποτικής ἑορτῆς καί ὄχι στήν μετάληψη του Ἁγιασμοῦ.
Η Εκκλησία δεν όριζει νηστεία για την θεία Κοινωνία, άρα δεν είναι δυνατόν να ορίζει νηστεία για τον Μεγάλο Αγιασμό.
Ὁ Ἁγιασμός τῶν Θεοφανείων ὀνομάζεται μέν Μέγας, ἀλλά δέν ταυτίζεται ἐπ’ οὐδενί κι οὔτε ἀντικαθιστᾶ τήν θεία Κοινωνία, ὅπως ἀρκετοί δυστυχῶς θεωροῦν.
Ας σκεφτούμε μόνο οτι τόν Ἁγιασμό τόν ραντίζουμε, γιά νά συνειδητοποιήσουμε τήν ἄπειρη διαφορά τους.
Κατά την εορτή των Θεοφανείων, παραμονή κι ἀνήμερα, ἐκκλησιαζόμαστε, κοινωνοῦμε τῶν ἀχράντων Μυστηρίων καί κατόπιν πίνουμε τόν Μέγα Ἁγιασμό.