בית חב"ד לה פז בוליביה

בית חב"ד לה פז בוליביה הבית חב"ד בלה-פז הוקם בשנת 2005 ומיועד בעיקר עבור המטיילים הרבים הפוקדים את העיר, וכן עבור הקהילה היהודית הקטנה שנשארה כאן.

בשביל הנשמה

בית חב"ד. בשביל הנשמה שלך.

להניח תפילין, לשמוע שיעור תורה, לכתוב לרבי מליובאוויטש מלך המשיח ולקבל ברכה, וסתם לשוחח על יהדות ולשאול את כל השאלות שלא תמיד היה לכם את מי לשאול.

הנחת תפילין
תן יד לביאת המשיח. הנח תפילין.
בכל יום חול, מהזריחה עד השקיעה. רק תבוא.

אוכל כשר
בישראל לאכול אוכל כשר זה פשוט. כמעט לא צריך להתאמץ.
בבוליביה, אפילו לקמח הממשלה מחייבת להכניס תוספי תזונה שאינם כשרים

.
בזמן שהותכם בלה-פז, תוכלו תמיד לאכול במסעדה שלנו אוכל כשר בבוליביה.

לקראת יציאתכם לטיול, תוכלו להצטייד במוצרים כשרים בבית חב"ד, ובטיפים שיקלו עליכם את שמירת הכשרות.

תפילות, שיעורים וסעודות שבת
ליל שבת:
בשעת הדלקת נרות.
לאחר מכן שיעור מיוחד לנשים, וקבלת שבת.

יום שבת:
10:30 - שיעור בסודות הפרשה על פי הקבלה והחסידות, מלווה במנת ג'חנון.
11:00 - תפילת שחרית.
13:00 - קידוש וסעודת שבת.

שיעורי תורה
שיעור תורה בכל נושא שמעניין אתכם, ניתן לקבוע בתיאום עם הרב איציק.
קורס בזוגיות יהודית על פי קבלה, ניתן לקבוע בתיאום עם הרבנית חיה.

ספריה יהודית
בבית חב"ד ספריה יהודית גדולה, הכוללת ספרי עיון ומחשבה, וספרי אגדות ומעשיות יהודיים, שיעזרו לכם להתחבר קצת לחיים קצת שונים.

אירועים מיוחדים
את האירועים המיוחדים של הבית חב"ד, אי אפשר לפספס.
סעודות החג בחגים, מסיבת פורים מטורפת, מדורה ותהלוכה בל"ג בעומר, שבועות חלבי כמו שצריך, והתוועדויות חסידויות במהלך השנה ועוד ועוד.
פרטים מלאים על האירועים הקרובים תוכלו לקבל תמיד בבית חב"ד.

הם גרים רחוק מסבא וסבתא, דודים ובני דודים.הם גדלים בארץ זרה, ללא חיי קהילה עוטפת ומחבקת.בשר או חלב, מסטיקים, ביסקווטים, ...
15/02/2021

הם גרים רחוק מסבא וסבתא, דודים ובני דודים.

הם גדלים בארץ זרה, ללא חיי קהילה עוטפת ומחבקת.

בשר או חלב, מסטיקים, ביסקווטים, ביסלי, קורנפלקס או כל מוצר שכל אחד מוצא בקלות בכל מכולת פינתית - הם מותרות שמקבלים פעם בכמה חודשים.

ילדי השליחים
הם
גיבורים!

והם האור, השמחה והרוח החיה בכל בית חב"ד!

בתור הורים לילדים גיבורים כאלו
החלטנו להגשים ולהרחיב להם את החלום.

החלום של הילדים שלנו ושל ילדי השלוחים בעולם הוא, לא תאמינו! בית ספר...

התגייסנו לטובת בית הספר הוירטואלי שלהם. לקחנו על עצמנו יעד לגיוס תרומות - כדי שהמוסד הכל כך חשוב הזה ימשיך להתקיים ולהתרחב.

הילדים האלה היו בזום לפני הקורונה וישארו שם אחריה... אבל זה החלום שלהם!

נשמח מאוד שתקחו איתנו חלק.

כנסו עכשיו:
https://www.charidy.com/cmp/mkids/33152

זו זכות גדולה
להחזיר אהבה
לילדים הגיבורים האלו!

❤️❤️❤️

This is where the future of Shlichus is built! Over the years the Lubavitch Rebbe Mh"m has been encouraging those engaged in the important Shlichus in the field of Education, and expressed many times the urgency in educating the children of the Shluchim. In the past 6 years Moshiach Kids Online has....

20/10/2020

אחי הרב שניאור קופצ'יק ומשפחתו חזרו לשליחות שלהם בניו-דלהי.

כתבה מרתקת

שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה להכניס את בננו בבריתו של אברהם אבינו.ונקרא שמו בישראלחיים אברהם זאב על שם סבא שלי.סבא ש...
24/07/2020

שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה להכניס את בננו בבריתו של אברהם אבינו.
ונקרא שמו בישראל
חיים אברהם זאב על שם סבא שלי.

סבא שלי היה ניצול שואה. גם בימים הכי חשוכים, עמדה מול עיניו הברית בינו כיהודי לבין אביו שבשמים. כך, בנחישות, מסר את נפשו על מצה בפסח, על הענקת חינוך יהודי לילדים יתומים, על זכירת המועדים היהודים.
לספר זכרונותיו משנות הסער קרא "ואמונתך בלילות".

סבי נתן לנו השראה, לזכור את הברית בין יהודי לאלוקיו, ולדאוג בכל מצב ליהודי אחר.

כמה מתאים לנו לקרוא על שמו את הבן, שהברית שלו התאחרה בגלל עזרה לקהילה נידחת,
ושאנחנו זוכים להכניסו לברית אחרי מסע תלאות לא פשוט....

ב"ה שזכינו אחרי "אמונתך בלילות" , להגיע סופסוף ל"להגיד בבוקר חסדך"

והלוואי ואליהו מלאך הברית יבשר בקרוב על בוא הגאולה!

תודה מיוחדת לארגון ברית יוסף יצחק ולעומד בראשו הרב
ירון שי' עמית, שליוו אותנו לכל אורך הדרך. דאגו, שאלו, התקשרו וייעצו.

ולמוהל הארגון המומחה הרב ישי שי' דהן.

ההורים בשליחות בהודו.
עוד שני אחים ב770
שמונה אחים שבארץ באו להשתתף בשמחה.

שבת שלום!

13/07/2020

הערב במהדורה המרכזית, כתבה של סיון רהב מאיר - Sivan Rahav Meir כל המסע המטורף מבוליביה לארץ.

צפיה נעימה!

נשמח לתגובות שלכם... ולשיתופים...

הסיפור שלנו,הערב במהדורה המרכזית
13/07/2020

הסיפור שלנו,
הערב במהדורה המרכזית

“כ-200 אלף ישראלים חזרו לישראל מאז פרוץ הקורונה, אבל לא ככה: הערב במהדורה נלווה את שליחי חב"ד בבוליביה שיצאו למסע של 4 טיסות ב-4 ימים כדי להגיע לפה, עם תינוק בן חודשיים שט...

ב"הפרק שני*בוליביה סגורה ומסוגרת- ומה עם הברית??*בסוף המכתב הקודם, סיפרתי על הביקור שלי אצל היולדת.אירוע הכי פשוט- ועכשי...
18/06/2020

ב"ה

פרק שני

*בוליביה סגורה ומסוגרת- ומה עם הברית??*

בסוף המכתב הקודם, סיפרתי על הביקור שלי אצל היולדת.
אירוע הכי פשוט- ועכשיו הכי מסובך. בעיר מוטל סגר כבד, ואין מוניות...
הרופא הגנקולוג היהודי טרח לבוא ולקחת אותי בעצמו לבקר אצל אשתי (!) אבל עכשיו נקרא לביקור אצל יהודיה מבוגרת בקצה השני של העיר.
איך אחזור לבית? אני לא יודע.
אבל לפחות אין לי עכשיו אי נעימות, שהרופא המכובד מרגיש את עצמו נהג ומחכה לי..
הרופא הצדיק מזהיר אותי, "אם לא תמצא דרך לחזור - תתקשר אליי ".
אני יודע ,שזה יקח לו ארבעים דקות נסיעה כל צד, ואני יודע, שלא אתקשר אליו. מה כן? ה' יעזור.

סיימתי את הביקור, יוצא מהמרפאה. הולך 5-6 רחובות. נעמד בפתח של כביש מהיר. כמה מטרים אחרי מחסום צבאי. אישור לצאת מהבית - יש לי. אבל רכבים - אין.
היום יום ראשון וזה היום הכי קשה בסגר. אפילו לספקי מזון לחנויות ולבעלי חנויות אסור לצאת, וכתוצאה מזה, הכביש הכי עמוס ומהיר בעיר - ריק. פעם בכמה דקות עובר רכב, שכמובן לא עוצר. אחרי רבע שעה אני משלים עם המצב. וחושב ביאוש ללכת ברגל עד לבית. ללכת? לעלות! הרחובות של לה פז, העיר הגבוהה בעולם הם בזוויות עליה בלתי אפשריות בעליל!

פתאום ניגש אליי המפקד של המחסום: "יש לך אישור להיות פה?"
אני מוציא לו את המכתב של הרופא. אחרי דוח שיח קצר הוא אומר לי: "חכה פה. אני אדאג לך". אני מחכה.
על הכביש מתקדמת ומגיעה מכונית מרצדס מהודרת. החייל עוצר את הנהג ופשוט פוקד עליו לקחת אותי עד פתח הבית...
"מאין יבוא עזרי?- עזרי מעם ה'".

בגלל החשש ממגיפת הקורונה, הרופא המליץ לעזוב את הקליניקה בהקדם האפשרי. פחות מיממה וחצי אחרי הלידה, הרופא היהודי המדהים הזה מגיע לבית לקחת אותי. הוא מחכה, שנסדר את כל התשלומים למרפאה . אין לנו ביטוח רפואי אז אנחנו צריכים לשלם הכל במזומן. לעצמו הרופא אינו מוכן לקחת ולו בוליביאן אחד על הטיפול המסור והאישי... לא נעים.
בהודאה לה', יוצאים מהמרפאה, בידיים מלאות, שמחים ומאושרים.
ב"ה, בבית מחכים שישיית ילדים נמרצים. איזה אושר!
חבר חדש הצטרף אליהם למשפחה ולשליחות המבודדת!

יום של התאוששות. לא רק היולדת מותשת, גם אני.

ומיד מתחילה לנקר השאלה: איך עושים ברית?
הכבישים סגורים, השמים סגורים, אין יוצא ואין בא.
איך להביא לכאן מוהל?
אני לא מוצא פתרון.

אני מתקשר לרב להתייעץ, מה אפשר לעשות.
"אונס, רחמנא פטרי" (מי שאנוס הקב"ה פוטר אותו) הוא פוסק חד משמעית.
אם אין דרך להביא מוהל אז אין דרך.

מתחילים לעלות כל מיני רעיונות. בדיעבד, מטורפים.

אולי ללמוד מילה דרך המחשב?
אולי לקחת רופא יהודי שיעשה את הברית, או לפחות אני אעשה את החיתוך והוא יעשה את השאר?
אני מתייעץעם הרב פייגלשטוק מארגנטינה והרב ירון עמית מארגון "ברית יוסף יצחק."
הם מסבירים לי שאולי הרעיונות יפים, אבל הם לגמרי לא פרקטיים.
המוהל צריך מיומן ,לדעת את מלאכת הקודש, ושיהיה לו כלים מתאימים.
והעיקר, ההלכה לא "משחקת" עם פיקוח נפש. זה יכול להיות נזק שאי אפשר לתקן...

בהמשך היום אני מקבל שיחת טלפון למזל טוב מהרב בלומנפלד, שליח הרבי בלימה, פרו, ידיד קרוב ואיכפתי, שעוקב ודואג לענייני בית חב"ד שלנו. והעיקר, אחד שהולך "ראש בקיר", לא מוותר.

- "נו, מה עם הברית?" הוא שואל.
- אני מנסה להסביר לו, שזה בלתי אפשרי
- "אין כזה דבר! הגבולות סגורים!" אני מסביר לו.
- אז תגיע לגבול ותעשה את הברית שם! אתם לא תצאו מהמדינה והמוהל לא ייכנס למדינה! הכל בסדר."
נשמע טוב. אבל איזה גבול?
לבוליביה אין ים. יש לה גבול יבשתי עם חמש מדינות: פרו, צ'ילה, ארגנטינה, ברזיל ופארגווי.
הגבול הקרוב עם פרו. בפרו אין מוהל מתאים.
הגבול הבא הוא עם צ'ילה, 'רק' חמש שעות נסיעה. כל צד... יולדת ורך נולד...

מתחילים לעשות בירורים.
ראשית, טלפון לרופא. הגבול נמצא בגובה של 5000 מטר מעל גובה פני הים.
"אין בעיה", הוא מרגיע אותנו. "ליתר ביטחון תצטיידו בבלון חמצן נייד. ותעמדו איתי בקשר."

איך נגיע לגבול כשבבוליביה תחת עוצר כבד?
טלפון לנשיא הקהילה. הרופא הידיד.
"אין בעיה! אשיג לכם אישור מיוחד. אתם יודעים מה, אסיע אתכם בעצמי."
"זו נסיעה של 10 שעות הלוך וחזור..." אנחנו מנסים להגיד.
והוא בשלו.
"אמרתי שאקח אתכם!".

טלפון לר' בערל סוקולוביץ' מסאנטיאגו, צ'ילה. הוא מוהל וותיק שלנו, כבר שלושה בנים שלנו הוא הגיע לכאן למול.
- "יש לך דרך, איך להגיע לגבול?"
-" האמת. שגם פה בצ'ילה יש עוצר. הקורונה משתוללת ואפילו יותר מבוליביה."
מה עושים?
טלפון לרב פרמן, השליח בסנטיאגו. בבקשה תברר על מטוס פרטי לאריקה, עיר בצ'ילה, במרחק שעתיים - שלוש מהגבול עם בוליביה.

בינתיים, הרב בלומפלד שוב על הקו.
- "מה מתקדם?"
אני מסביר לו.
- "בסדר גמור. אני אחפש לך גם איזה גביר בעל מטוס פרטי".
אחרי יום הוא חוזר עם תשובה שלילית. הגביר אמנם הסכים. אבל, אנשי צוות המטוס חוששים מהקורונה...

הרב פרמן חוזר עם הצעת מחיר. 50 אלף דולר. לטיסה פנימית של 3 שעות הלוך חזור.
אני חוזר למוהל, שינסה למצוא פתרון יותר זול. כבר מגיע ערב שבת...
ההצעה הבאה. 20 אלף דולר.
הרב בלומנפלד מסביר לי: לא מתחשבים כעת בכסף. לך על זה.

טלפון חוזר למוהל.
אנחנו מעלים סידרה של בעיות. הרי גם בצ'ילה יש עכשיו עוצר כבד. צריכים למצוא את הדרך להגיע לשדה, לצאת מהשדה ולהגיע משדה התעופה אל הגבול.
הוא מבטיח לי להפעיל קשרים של יהודים ממהקהילה המקומית עם הממשל.
אני מעדכן את נשיא הקהילה של לה פז, העיר שלנו. הוא ממליץ למוהל לעשות מיד בדיקה מהירה של קורונה וירוס. כך, אם הוא יצא שלילי יהיה יותר קל להגיע למפגש בגבולות. עוד כאב ראש... אבל בסוף גם זה מסתדר.

רגע לפני שמזמינים את המטוס לטיסה בין לה פז לעיר בגבול עם צ'ילה, אחד מגורמי הממשל בצ'ילה מעדכן, שבחרנו בגבול ממש לא טוב...
בגבול הזה, מסתבר, מחכים מאות אולי אלפים של בוליביאנים לחזור לבוליביה. המדינה לא מאשרת להם. הם תקועים והקימו שם עיר אוהלים.

כל האיזור של הגבול חסום על ידי חיילים ואנשי צבא. גם אם המוהל יקבל אישור להגיע, בכלל לא ברור שהחיילים יתנו לו לעבור. על אחת כמה וכמה בצד הבוליביאני. הגבול חסום וממש אין שום אפשרות להגיע אל הגבול.
עם כל הרצון הטוב, הוא לא יכול לעזור ולא ממליץ לעשות את זה.
כל התוכנית קרסה.
כל כך הרבה זמן ומאמץ השקענו. כל כך הרבה אנשים נרתמו לעזור. ובסוף, כלום.
לאורך כל דרך החתחתים הזו זכרנו, שאנחנו כאן לא בשביל עצמינו. שאנחנו שליחים של הרבי מלך המשיח- ובוודאי הרבי ידאג לנו.

מנסים לא להתייאש.
טוב. מה הרעיון הבא? לאיזה כיוון לפנות?

16/06/2020

ב"ה

לדרמה הזו עוד אין סוף...

החיים בבוליביה הם דרמה אחת מתמשכת.

הקורונה ולידה בתנאי קורונה רק מוסיפים לה שיאים.

הסיפור ארוך ומתמשך, ואשלח בחלקים. אני מקווה שעד שאגיע לסוף, גם הדרמה תגיע לסופה.

פרק ראשון

מאוד רצינו לטוס לארץ ללידה השביעית.

ללדת לבד בניכר, בתנאים הרפואיים פה, זה לא קל!

בלי "שפרה ופועה", בלי עזרה מהמשפחה, בלי לחם מאנג'ל וקוטג' של תנובה...

עם 7 זאטוטים בבית. לא פשוט.

אבל, הרופא אישר לעלות על טיסה עד לפני פורים.

להשאיר את יהודי הקהילה ועשרות ומאות המטיילים בלי בית חב"ד בפורים?

"תביאו מחליפים" אתם אומרים?

אחרי פורים מגיע פסח, ולארגן ולנהל הכנות לליל הסדר של מעל 1000 איש (כך בדרך כלל בלה פז...) זה לא מתקבל על הדעת, עדיף להשאיר את זה לבעלי נסיון...

עם המון מסירות נפש חיה מחליטה להשאר וללדת פה, בשליחות.

אחרי פורים פרצה כאן הקורונה. הכל היה תלוש מהמציאות. לא מובן. לא ברור.

רק שני חולים מאומתים- והשלטונות הודיעו, שתוך 48 שעות סוגרים את הגבולות.
אנחנו כמובן נשארים.

קלטנו כבר , שאלף איש כבר לא יהיו. אבל מאה יהיו? חייבים לדאוג להם לסדר, ובכלל צריך לדאוג לכל צורכי החג לקהילה ולמטיילים שיישארו.

טירוף מוחלט.

מאות מטיילים מנסים להחלץ מהמדינה. אין מקומות על טיסות. מתבטלות טיסות.
אנחנו הופכים לסוכנות נסיעות. מייעצים, בודקים, עוזרים לכולם למצוא טיסות, אוטובוסים, מוניות, דרכים חילופיות. העיקר, להצליח לברוח מבוליביה...

עד סוף אותו שבוע נשארו כמה עשרות בודדות בבוליביה. לאחרונים האלה מתארגנת אז טיסת חילוץ צבאית מיוחדת לברזיל , ואנחנו , מהווים הבסיס והעזרה לכל מה שצריך.

ב"ה הישראלים כולם חולצו, ואנחנו נשארים לבד. אנחנו ובני הקהילה היהודית המקומית.

ממשיכים בהכנות לפסח תחת תנאי עוצר מוחלט, קשה , קפדני עד טירוף.

החוק מתיר לצאת מהבית לקניית מזון ותרופות בלבד. רק בשעות הבוקר, ורק יום אחד בשבוע- לפי המספר הראשון בתעודת הזהות שלך.

לא הבנו עד כמה זה חמור. ביום הראשון אח שלי יגאל (שהגיע מהישיבה עם חבר לעזור לנו לפורים ופסח ונתקע למזלינו הטוב כאן ) יצא לקניות. חשב, שכזר ללא תעודת זהות, זה בסדר. אפילו שאל חייל במחסום ליד הבית והלה אישר לו.
יגאל התקשר אלנו אחרי זמן קצר: המשטרה לקחה אותי למעצר!
הבעיה הגדולה מבחינתינו: הוא לא הספיק להניח תפילין ולהתפלל לפני הקניות. ועכשיו הוא עצור עד לערב.

למזלנו , נשיא הקהילה היהודית הוא רופא (עוד ידובר בו) ולכן רשאי לנסוע חופשי. הוא מיהר לנסוע לבית מעצר והצליח לשחרר אותו אחרי כמה שעות.

הבנו ש"אין משחקים"...

למה בכלל צריך לצאת כל כך הרבה בכלל? חוץ מהצטיידות למשפחה, צריכים להספיק להביא מצות לכל יהודי הקהילה....

* * *

לה פז היא העיר הגבוהה ביותר בעולם, ולכן חסר פה חמצן, והקורונה מאיימת עוד יותר.

שירותי החירום והרפואה פה גם ככה לא מהמתקדמים בעולם בלשון המעטה.

זמן הלידה מתקרב ואיתו החששות....

קרן האור היחידה זה הרופא. בהשגחה פרטית ממעל, הרופא של חיה הוא יהודי, עם לב חם, ראש הקהילה היהודית, רופא ידיד עם כל המשתמע מכך.

הוא מרגיע אותנו כל הזמן:

"אל תדאגו. נראה מה יהיה. זה לא ענין שלכם לחשוב על
זה בכלל. תחשבו טוב. מקסימום נקים בקהילה היהודית חדר לידה. נביא כמה רופאים ואחיות וציוד. והכל יהיה בסדר!"

הגיע הרגע המרגש והגדול. הלידה מתקרבת וצריכים לצאת לבית הרפואה.
אין רכבים, אין מוניות!

אין ברירה , למרות אי הנעימות צריכים לבקש מהרופא שיבוא לקחת אותנו ...

איזה רבונו של עולם!
במקום ה"מפחיד" והרחוק הזה, ראש הקהילה היהודית , יהודי יקר וידיד אמת שלנו הוא גם גיניקולוג וגם אחד ממנהלי בית הרפואה הקטן, שמכונה כאן "קליניקה"!

הוא מגיע. בלי לשאול הביא גם את אשתו שתלווה את הלידה. פשוט ראה, שאין מישהי אחרת שתוכל להגיע.

איזה יהודים תמימים ופשוטים, ממש יהודים של הבעל שם טוב. בדרך היא מסבירה לנו, שבעלה הבהיר לה, שהיא חייבת להביא איתה תהילים להגיד בזמן הצירים והלידה.
אני לא יודע מתי לאחרונה היא פתחה ספר תהילים. עכשיו, ביררה ברצינות, איזה פרקים להגיד ומתי.
כמה שווים פרקי תהילים של האישה הזו!

מגיעים ל"קליניקה". קומה לחולי קורונה. וקומה שלנו.
ריקה. אין אף חולה. אנשים ממש חוששים לצאת מהבית. וגם אין בדיוק איך...

אמצע הלילה. טלפון לרופא ילדים (יהודי מהקהילה!). הוא מתארגן ומצטרף ללידה.

מזל טוב, בן!
שביעי. כל השביעין חביבין.

כמה דקות של התארגנות, הרופא יוצא. אני חייב לצאת מיד- הוא הנהג שלי הביתה... אין דרך אחרת.

מעיר את הילדים, הם חיכו בהתרגשות לשמוע את הבשורות טובות. ולהביא סופסוף קץ להתערבויות שלהם. בן או בת... חמודים. תוך כמה דקות הם חוזרים לישון.

אני ישן שלוש ארבע שעות וקם.
צריך לנפות קמח, להעמיד בצק, לאפות לחם, צריך להכין ליולדת 3 ארוחות.

הכנות מאפס, אין להכנס למכולת ולשלוף מהמדפים...

שמח ומאושר מצד אחד. עייף ותשוש מצד שני. נזכר בסיפור של הרבי באתי לגני על אדמו"ר הזקן והכנת האוכל ליולדת...

הרופא שגם לא ממש ישן מגיע לקחת אותי לקליניקה.

כמה דקות אחרי שהגענו הוא מקבל קריאה לצד השני של העיר. יהודיה מבוגרת צריכה עזרה.

הוא צריך לזוז. ואני- איך אני אחזור לבית, לילדים?

הוא משרבט לי איזה פתק על הבלאנק של הקליניקה שאני באמצע טיפול חירום. משאיר לי אותו ויוצא.

עד כאן, והמשך יבוא....

חשבתם שקשה לכם?קבלו דרישת שלום מבית חב"ד בעוצר - לה פז, בוליביה.בכל מדינה נורמלית, לוקח זמן להחליט על סגר כללי. במטרה למ...
07/04/2020

חשבתם שקשה לכם?
קבלו דרישת שלום מבית חב"ד בעוצר - לה פז, בוליביה.

בכל מדינה נורמלית, לוקח זמן להחליט על סגר כללי. במטרה למנוע מוירוס הקורונה להתפשט.
פה בבוליביה, ההחלטה - והביצוע, היו מהירים. מהירים מאוד.

בשבת בצהריים הטלפון
צילצל. שוב ושוב. כמובן שלא ענינו.
במוצ"ש, ראינו שזה כמה יהודים מהקהילה. ה"י. הם התקשרו לדווח לנו שהוחלט על סגר. ותוך 4 שעות הוא נכנס לתוקף. כנראה הם חשבו שזה פיקוח נפש, שנוכל להצטייד...

לכל אדם, מותר לצאת יום אחד בשבוע. בשעות הבוקר המוקדמות. להצטייד באוכל. בלבד. שבת ראשון אסור לצאת כלל מהבתים. יום ראשון מספרי ת"ז שמסתיימים ב1-2. יום שלישי 3-4 וכן הלאה.
גם ביום שמותר לצאת זה רק רגלית. אסור לרכבים לנוע בכלל. רק רכבי ביטחון. רכבי רופאים. ורכבים המספקים תרופות ומזון. בלבד.

חשבנו בהתחלה שאנחנו 'זרים' אין לנו תעודה מקומית, וממילא זה לא תקף עבורנו.

התבדינו. ביום שני בבוקר, אחי יצא מהבית. לקנות ירקות.
החייל הראשון שעצר אותו אישר לו לעבור. אבל בשוק, הוא כבר נעצר ע"י שוטרים. והובל לתחנת המשטרה יחד עם עשרות מפירי העוצר.
העונש: מעצר של 8 שעות. קנס של 2000 בוליביאן (1000 ש"ח) - במושגים של פה - זה כמעט משכורת של חודש!

הבעיה, שהוא היה עדיין לפני תפילה. ולא היו איתו תפילין...

ה' עזר ונשיא הקהילה הצליח להגיע לשם ולשחרר אותו קצת יותר מוקדם.

בהתחלה לא קלטנו את עומק המשבר. אין לנו ציוד לפסח. המטבח של פסח נמצא במחסן רחוק ואין גישה אליו.

הנס שמצות הצלחנו להביא לפני פורים. יין הכנו פה. עופות כבר שחטנו. כל השאר? נסתדר.

רגע, מה עם חלוקת מצות ליהודי הקהילה? יש פה מעל 60 משפחות של יהודים שגרים בכל רחבי העיר ובלי המצות האלה לא יהיה להם איך לחגוג את פסח בכלל וליל הסדר בפרט.

מבט לדרכון מגלה שמותר לי לצאת יומיים בשבוע. איך? מספר דרכון מסתיים ב2 - יום שני. מספר תעודת זהות מסתיים ב-3 יום שלישי. מקוה מאוד ש'התרגיל' יעבוד...

5 שעות הליכה. כפול יומיים. כמה כבר אפשר להספיק? מתלבט עם כמה מצות לצאת לדרך. לא רוצה להסחב סתם. זה הרבה נפח. ולא רוצה שיהיה חסר.

אח שלי שואל אותי: "למי אתה מתכוון לחלק מחר?" לא יודע, אני עונה. קשה לי לשער.

יושב על רשימות והכתובות. כל היהודים הנידחים. גם אלה שאין להם כל קשר לקהילה ולפעילות הקבועות שלנו במשך השנה.

מנסה לדמיין מסלול הליכה. יחד עם גוגל מפות.
אתם אפילו לא יכולים לדמיין הליכה בעליות ובירידות כאן, בזוויות בלתי אפשריות בעליל. זו העיר הכי גבוהה בעולם. החמצן הדליל הופך את ההולך למטפס הרים ממש, אז עוד עם קילוגרמים של ציוד לפסח.

היעד הרחוק - יהודיה מבוגרת. בעלת דרכון עם צלב קרס. ברחה מגרמניה בשנות ה30. בשנות התשעים לחייה. לצערנו התחתנה עם גוי. אבל יש לה פה משפחה ענפה. בן, 2 בנות. נכדה. נינה. באיזור שלה גרים עוד 3 משפחות. וארבעים דקות הליכה ממנה נמצאת עוד משפחה. שממש השנה עשינו בר מצוה לילד השני שלהם.

היעד נמצא שעתיים וחצי הליכה כל צד. לא כולל המרחק מבית לבית בשכונה שם. זה עוד שעה...
בטוח לא אגיע אליהם. ממש כואב הלב. פשוט אם אלך ליעד הזה, לא אגיע לאף אחד אחר.

אחרי שעה של תיכנונים. אני מחליט להעמיס מצות לכל האיזור הדרומי. גם למרוחקים ביותר. אני יעשה את שלי והרבי יעשה את שלו...
רגע. לא רק מצות. צריך גם עופות כשרים לכמה משפחות. זה כבר ממש כבד... מעמיס מזוודה ותיק נוסף במצות ועופות.

משכים בבוקר. לפנות בוקר. מתפלל. מוכן לצאת ב7 בדיוק. בשעה של פתיחת העוצר.
בום. גשם שוטף. ייאוש. שעון החול מתחיל לאזול... אחרי שעה הגשם קצת נרגע. אני יוצא. תפילה חרישית לה' בקשה מהרבי שיצליח את דרכי. לא רוצה להגיע למעצר, אבל גם לא רוצה שיהיה יהודי בלי מצות בפסח...

מטפס עד הפינת רחוב. עליה קשה. מגיע ללא אוויר. איך אלך ככה כמה שעות. מרחק מטורף.

ג'יפ משטרה חולף על פני. אני מרים את היד. ו... הוא עוצר. 4 שוטרים יושבים מקדימה. מזמינים אותי לעלות מאחורה. מצטערים שהם מגיעים עד תחילת השכונה הדרומית... לתחנה בה יגאל היה עצור...
וואו. ה' הצליח את דרכי, אני חושב. חסך חצי שעה הליכה.

אני מטפס על הג'יפ. הדרך מהירה מתמיד. הוא עובר את התחנה. מתקדם כמה רחובות הלאה. בסוף עוצר ומכריז: עד כאן.

ממש קרוב לבנין בו גרים אלמנה עם הבן שלה ועוד יהודיה מבוגרת. דפיקות בדלת. הם לא מבינים מאיפה 'נפלתי' עליהם. ועוד עם מצות...

לצערי צריכים להזדרז. יש הרבה עבודה היום. יוצא מהבנין. מטפס במעלה הרחוב, רחוב, שניים, שלושה. אני לא רגיל בהליכה הזו. במיוחד עם כל המשקל והציוד. נעמדתי. מנסה לעצור טרמפ. הרחוב הראשי של העיר. ריק. פעם בדקה שניים, עובר רכב.
שוטרים. פקידים ממשלתיים. חנויות אוכל. רכבי אספקה. אף אחד לא עוצר.
מתלבט.
להמשיך בהליכה. לא להמשיך. לחכות לטרמפ. לא לחכות. זה ממש לא מקובל פה. אבל עכשיו מצב חירום. אבל אף אחד לא עוצר.
חבל על הזמן!

פתאום. רכב עוצר. וואו.

אה. בעצם, הוא עצר ברמזור. רגע הרמזור בכלל ירוק. הוא לוקח רוורס. מגיע אליי. וואו.

רכב של הטלוויזיה המקומית. הנהג פותח את החלון. ושואל: לאן אתה צריך להגיע?

"לאן צריך להגיע?" להרבה מקומות...

"אני יהודי. שבוע הבא יש לנו את חג הפסח. ואני מחלק מצה. לחם מיוחד ליהודים". אני מגמגם לו בספרדית.

תכנס לרכב, תכנס. הוא אומר. אני מעמיס את המזוודות מתיישב, ואז הוא מטיל עלי את הפצצה. אני יודע מה זה פסח. סבתא שלי הייתה יהודיה.

אמא של אמא או אמא של אבא? אני שואל. אמא של אמא. הוא עונה.

וואו. וואו. וואו.

גם אתה יהודי! ! !

תבינו. בעיר של מליונים. כשיש עוצר מוחלט. אף אחד לא עוצר ולא חושב לעזור. הרבי שולח את אותו יהודי שיעזור לי. ובעיקר, שאביא לו ולמשפחתו מצות לפסח!!!

טוב. לאן נוסעים? הוא שואל. האמת שאני בדרך לסופר מרקט לאסוף את אשתי. הוא מתנצל. תגיד לי מה היעד הכי רחוק שאתה צריך להגיע אליו. אקח אותך לשם. כשאסיים, אבוא אסוף אותך.

הרבי מלך המשיח דואג ליהודיה המבוגרת הזו. ולמשפחתה. ולכל הנדחים שגרים באיזור שלה.

בדרך אני מסביר לו עוד קצת על פסח. מברר על המשפחה שלו. סבתא שלו התחתנה עם לבנוני נוצרי. יש לו 2 אחיות. עם ילדים. שמענו פעם על המשפחה הזו. אבל לא הצלחנו לאתר שום קצה חוט איך להגיע אליהם.

חושב לעצמי, איך הרבי דואג ליהודים כאלה אבודים... ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל...

נפרדים לשלום. דפיקות אצל היהודיה המבוגרת שאפילו אני לא חשבתי שאצליח להגיע אליה. היא פותחת את הדלת ומתחילה לבכות. לא חשבתי שאעשה פסח השנה...
אני משאיר אצלה את המזוודות. לוקח קרטון עם מצות והולך בלב שמח למשפחות שגרות באיזור שלה. כולם המומים. איך הצלחת להגיע אלינו?... אחרי שעה אני מסיים את השכונה שלה.

מתקשר לחבר החדש שלי. לואיס. סיימתי פה. תוך 5 דקות אני מגיע הוא אומר. מה היעד הכי רחוק שלך עכשיו? משפחת וינר. אמא עם 2 בנים. גם הם לא האמינו שאצליח להגיע אליהם בעוצר כזה מוחלט.

הרבי שולח את השליחים שלו בדרכים שלו. אני מסביר להם...

לואיס מחכה לי ברכב. לאן עכשיו? המשכתי איתו הלאה והלאה דווקא לרחוקים והנדחים. בסוף הוא כבר צריך ללכת לעבוד. הוא מוריד אותי במרכז השכונה. אני מסתכל בשעון. יש לי עוד 30 דק' עד 12. אחרי זה אסור להסתובב ברחוב.

אני ממהר. נשארו לי עוד 5 משפחות פה בסביבה. ועוד 45 דקות הליכה מפה לבית...

ב"ה, סיימתי לחלק לכל המשפחות פה. עודדתי אותם. הבאתי מצות ועופות כשרים. מגיע למחסום המשטרתי צמוד לתחנת המשטרה הידועה לשימצה... השעה 12...

אני חושש שהשוטרים יעצרו אותי. אז אני מתחבר אליהם במחסום. ומחכה לטרמפ. אף אחד לא מוכן לקחת אותי. בסוף השוטר פוקד על רכב של תרופות לקחת אותי ישירות לבית...

יום למחרת החלוקה הייתה כבר הרבה יותר קלה. כעת נשאר לנו לשבוע הבא 'רק' 6-7 משפחות והרבי לא משאיר יהודי אחד בלי מצות לפסח!

רק צריך למצוא דרך איך להביא עשרות קילו רבות של פירות ירקות וביצים מהשוק לבית (זה שעה וחצי הליכה...). אבל אין מה לדאוג...

ברגעים האחרונים של הגלות, אנחנו בשליחות הרבי מאתרים את הנידחים והאובדים, כי גם הם חייבים להגאל. בשביל זה אנחנו כאן, גם במצב ההזוי הזה.

אחרי הכל, הכי קשה, מה לעשות, זה הצד הכספי. לא נעים לדבר על כסף. אבל זה הכי חשוב- כי דווקא בזה אתם יכולים לעזור לי.
אנחנו כאן עושים את העבודה בשטח, ואתם, איפה שתהיו, יכולים לעזור לנו.

לא היתה לי אפשרות לצאת לגיוס כספים כהרגלי לפני פסח, והגענו מתחת לקו המינוס.

אני יודע. קשה לכולם עכשיו, קשה לכם. אבל פרוטה לפרוטה מצטרפת להוצאות מעות חיטין.

אני מבקש בפשטות:
תעזרו לבית חב"ד.

אפשר בלינק הבא:

https://goo.gl/kkQ9wX

או בביט מספר 058-4207-543

ובבקשה, תעבירו את ההודעה לאחרים...

תודה
איציק, לה פז, בוליביה.

וואצאפWa.me/59176569770

Dirección

414 Santa Cruz
La Paz

Horario de Apertura

Lunes 11:00 - 23:00
Martes 11:00 - 23:00
Miércoles 11:00 - 23:00
Jueves 11:00 - 23:00
Viernes 09:00 - 23:00
Sábado 09:00 - 23:00
Domingo 11:00 - 23:00

Teléfono

+59176275115

Notificaciones

Sé el primero en enterarse y déjanos enviarle un correo electrónico cuando בית חב"ד לה פז בוליביה publique noticias y promociones. Su dirección de correo electrónico no se utilizará para ningún otro fin, y puede darse de baja en cualquier momento.

Contacto El Lugar De Culto

Enviar un mensaje a בית חב"ד לה פז בוליביה:

Compartir

Categoría