31/12/2025
Gott nytt år 🙏
Kära systrar och bröder,
När vi nu står vid tröskeln till ett nytt år stannar vi upp i tacksamhet inför vår Herre Jesus Kristus. Vi tackar Honom för det år som har gått, för Hans barmhärtighet och den omsorg Han ständigt visar oss, även när vägen har varit svår. Samtidigt vänder vi vår blick framåt mot det nya året med förtröstan och hopp.
Årsskiftet är en tid för eftertanke och självrannsakan. Det är en möjlighet att reflektera över våra handlingar, våra val och vårt ansvar gentemot varandra. Världen bär fortfarande spår av krig, oro och lidande, och många människor lever i utsatthet och ensamhet. Just i sådana tider kallas vi som kristna att vara ljus, att visa kärlek i handling, bära varandras bördor och vara en levande nästa för dem som behöver oss.
Med lärdomarna från det gångna året lägger vi det nya året i Herrens händer och ber Honom att välsigna det. Vi ber för detta land och dess folk, för kungafamiljen, regeringen, riksdagen och varje medborgare. Vi ber om fred på jorden och om att alla krig och konflikter ska få ett slut. Vi ber om läkedom för de sjuka, tröst för de sörjande och styrka för de svaga. Vi ber att ingen ska behöva lida av hunger, fattigdom eller ensamhet, och att glädje, trygghet och kärlek ska få prägla det år som ligger framför oss.
Må Herren låta sitt ansikte lysa över våra avlidna och ge dem vila. Må vi i det nya året fortsätta vår vandring i tro, hopp och kärlek, burna av Jungfru Marias och alla helgons förböner, och leva under Guds nåd och beskydd.
Jag önskar er alla ett gott, fridfullt och välsignat nytt år.