Tawfik Mohamed_توفيق محمد

Tawfik Mohamed_توفيق محمد قران كريم بصوتي ونسأل الله التوفيق والقبول والإخلاص في القول والعمل

14/03/2026
20/04/2025

لو علم العبد مقاصد الاقدار، لبكى من سوء ظنه بالله.

- الشيخ الشعراوي.

من فاعليات افتتاح مسجد معبد  اليوم برفقة  فضيله الشيخ الشيخ- هارون الأعصرالشيخ سيد الشاويشمحمود كمال ابوحامدجزاهم الله ع...
01/11/2024

من فاعليات افتتاح مسجد معبد اليوم برفقة فضيله الشيخ الشيخ- هارون الأعصر
الشيخ سيد الشاويش
محمود كمال ابوحامد
جزاهم الله عنا خير الجزاء 🤍

14/07/2023

-
قال ابن القيّم رحمه الله:

"لَو صلّي العبدُ على النبي ﷺ بِعَدَد أنفاسه لم يكن موفّيا لِحقِّه."

كُتب جلاء الأفهام : (344)

06/07/2023

اللهم ألبسنا بخلعة القرآن وزينا بزينة القرآن وأكرمنا بكرامة القرآن 🤲

05/07/2023

من يحافظ على صلاة الفجر تشهد له الملائكة يومياً عند الله عزَّ وجل.

04/07/2023

‏اهرب بجلدك لو لقيت نفسك فى واحده من 4 مراحل:

‏فى ايه فى سورة الحديد بتلخص اربع مراحل بيضيع بعدها الإنسان..

‏{وَلَٰكِنَّكُمْ فَتَنتُمْ أَنفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّىٰ جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ}

‏-المرحلة الأولى :
‏"فتنتم انفسكم" ..

‏ان الانسان يحط نفسه فى الفتنه..
‏الفتنه ممكن تكون فلوس حرام، علاقه حرام، نظره حرام، ظلم الناس.. الخ

‏-المرحلة الثانية:
‏"وتربصتم" ..
‏ يعنى قمت بتأخير وتأجيل الخروج من الفتنه..
‏ ممكن الانسان يشعر بقوة رائحة السجائر لو حد بدأ يدخن جنبه فى الاول، بس لو معاك مدخن دائم فى البيت هتتعود..

‏وتبقى الريحة طبيعيه.. هى دى "فتربصتم" .. ان الانسان يأخر الخروج من الفتنه ويطول فى القعده فيها اوى، لحد ما تبقى شىء طبيعى.

‏- المرحلة الثالثة..
‏"وارتبتم"
‏لما الفتنه تصبح شىء طبيعى، بيتاخد من الانسان تدريجيا إيمانه، ويبدأ يتشكك فى دينه (ارتبتم).
‏اللى هو طالما كده كده ضايع يبقى مش هتفرق لما اسيب الايمان كمان يضيع.

‏-المرحلة الرابعه ..
‏ "وغرتكم الأمانى"
‏ الانسان بيفقد حاجتين ..
‏تعلقه بالجنه وما عند الله من الثواب وكمان الخوف من النار .. كل اللى فارق معاه الدنيا ومتعها والفتن بتاعتها (الامانى) فقط وليس للاخرة نصيب فى قلبه...
‏ويفضل الانسان تايه فى المرحلة الرابعه لحد امتى!! ‏تكملة الاية "حتى جاء أمر الله" اللى هو الموت،والاية اللى بعدها فيها وعيد شديد لما بعد ذلك.
‏ليه ربنا بيخبرنا بالمراحل الاربعه دى؟!
‏عشان الانسان ينتبه..يحاول يتجنب انه يقول انا جامد ومش هقع فى الفتنه، او انا عارف نفسى وقعت اه بس هطلع منها ف المستقبل ان شاء الله، خلينى شويه كده بس.. ‏
الايه اللي بعد اية الوعيد فيها نداء رائع من رب العالمين لأي انسان مننا في اي مرحله من المراحل الاربعه؛ عشان يرجع تاني ليجد رب رحيم ودود يفرح بتوبة عبده..
‏الايه بتقول..
‏{ألم يأن للذين امنوا ان تخشع قلوبهم لذكر الله}
‏يعني هو مجاش بقا وقت التوبه 💚!

03/07/2023

والله لو علموا قبيح سريرتي
لأبى السلام علي من يلقاني
اللهم لك الحمد علي نعمه الستر

03/07/2023

أنا واحد بيجاهد نفسه ..
طيب بوستاتك كلها نصايح ليه !؟

عشان تكون علم ينتفع بيه وصدقه عني بعد موتي .. مش هبقا مليان ذنوب وكمان السوشيال تجيبلى ذنوب وأنا في قبري ..
لعل بعد سنين حد يقرأ كلمه من بوست ف يعمل بيه وآخد أنا الاجر .. لا تحقرن من المعروف شئ ..
وده مش معناه إني منافق ولا إني ملاك برضو أنا بنصح عشان نجاهد كلنا سوا .

29/06/2023

حظنا في الدنيا خدنا كله لما اتولدنا مسلمين.. ♥️

28/06/2023

صلاة العيد بمحافظة الفيوم غدا الأربعاء 28 يونيو 2023 الساعة 6.25 دقيقة صباحًا.

Address

Faiyum

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Tawfik Mohamed_توفيق محمد posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to Tawfik Mohamed_توفيق محمد:

Share