18/02/2026
كل عام وانتم بخير
النهاردة ان شاء الله أول ليله من شهر رمضان ودي الليله اللي ربنا سبحانه وتعالى بينظر فيها لعباده كما صح في حديث جابر عن رسول الله(صلى الله عليه وسلم) لما قال أُعطيتُ خمسا لم يُعطهُنَّ أحد قبلي منها ( أن الله ينظر إلي عباده في هذه الليله ومن نظر إليه الله لا يعذبه أبدا)
عشان كده الليله دي مهمه 👌👌
- طيب انا استغل رمضان ازاي ؟
=سؤال جميل 👍
١- النيه، يعني انوي صيام رمضان وهنا قدامي خيارين يا إما أنوي صيام الشهر كله مره واحده ( وده رأي المالكيه)
أو انوي كل ليله لوحدها ( وده رأي المذاهب التانيه)
٢- ادخل الشهر وأنا تائب إلي الله توبه نصوحه والتوبه مُعانٌ عليها من قصدها لعلنا نحظي بما وعد الله عباده علي لسان نبيه ( صلى الله عليه وسلم) لما قال ( إن لله عتقاء من النار وذلك في كل ليله) عارف يعني إيه ربنا يعتق رقبتك من النار أظن مفيش حاجه أفضل من كده
٣- تعويد النفس علي طاعة الله من غير إفراط ولا تفريط يعني أعمل لنفسي جدول كده علي قد طاقتي فيه ( مراجعه قرآن - ذكر - نوافل ) وامشي عليه لغاية آخر الشهر عشان سيدنا النبي (صلى الله عليه وسلم) قال إن النافله في رمضان تعادل أجر الفريضه والفريضه تعادل سبعين فريضه فيما سواه يعني حسنات ملهاش اخر
٤- ربنا سبحانه وتعالي لما اتكلم عن شهر رمضان قال ( أياماً معدودات) يعني لا تحتمل التفريط بأي شكل وتخلي بالك من الملهيات (المسلسلات - مواقع التواصل - القعدات اللي ملهاش لازمه ) كل ده بيضيع عليك الشهر
٥- اوعي تكون من اللي سيدنا النبي(صلى الله عليه وسلم) قال فيهم ( رَغِمَ أنفٌ امرئٍ أدرك رمضان ولم يغفر له ) يعني اللي بيدخل رمضان ويطلع منه من غير ما يحصل ثواب المغفره دا اكتر واحد خسران
-طيب انا احصل المغفره دي ازاي؟
= الموضوع بسييط
قال (صلى الله عليه وسلم) (من صام رمضان إيمانا واحتسابا غُفِرَ له ما تقدم من ذنبه)
أعاده الله علينا وعليكم بالخير واليمن والبركات وتقبل منا ومنكم الصيام والقيام 🤲❤️