يوميات خادم ومخدوم

يوميات خادم ومخدوم Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from يوميات خادم ومخدوم, Christian church, Cairo.

فجَلَسَ يَسوعُ وقالَ لها: «أينَ هُم، يا اَمرأةُ؟ أما حكَمَ علَيكِ أحدٌ مِنهُم؟» [11] فأجابَت: «لا، يا سيّدي!» فقالَ لها ...
06/12/2025

فجَلَسَ يَسوعُ وقالَ لها: «أينَ هُم، يا اَمرأةُ؟ أما حكَمَ علَيكِ أحدٌ مِنهُم؟» [11] فأجابَت: «لا، يا سيّدي!» فقالَ لها يَسوعُ: «وأنا لا أحكُمُ علَيكِ. إذهَبـي ولا تُخطِئي بَعدَ الآنَ»] ❤️.
Th photo for; The woman who was caught in the act with a modern touch by Ai

"لِيَقُلِ الضَّعِيفُ: «بَطَلٌ أَنَا!»" (يوء 3: 10)💪💙
06/12/2025

"لِيَقُلِ الضَّعِيفُ: «بَطَلٌ أَنَا!»" (يوء 3: 10)💪💙

لو كان لكم إيمان مثل حبة خردل لكنتم تقولون لهذا الجبل: انتقل من هنا إلى هناك فينتقل..♥️
06/12/2025

لو كان لكم إيمان مثل حبة خردل لكنتم تقولون لهذا الجبل: انتقل من هنا إلى هناك فينتقل..♥️

❤️🥰
04/12/2025

❤️🥰

🥰❤️
04/12/2025

🥰❤️

"فَقَالَ الرَّبُّ الإِلهُ: لَيْسَ جَيِّدًا أَنْ يَكُونَ آدَمُ وَحْدَهُ، فَأَصْنَعَ لَهُ مُعِينًا نَظِيرَهُ."📖 سفر التكوي...
04/12/2025

"فَقَالَ الرَّبُّ الإِلهُ: لَيْسَ جَيِّدًا أَنْ يَكُونَ آدَمُ وَحْدَهُ، فَأَصْنَعَ لَهُ مُعِينًا نَظِيرَهُ."
📖 سفر التكوين 2: 18

ربنا لما خلق آدم شاف إن ماينفعش يعيش لوحده، فخلق حوّاء من ضلعه علشان تكون ليه «معينًا نظيره».
وزي ما ربنا كتب لآدم شريك يناسبه، هو كمان كاتب لكل واحد فينا الشخص اللي بيكمله ويريّحه.
حتى لو اتأخّر، بييجي في وقته الصح… وفي الآخر كل واحد بياخد نصيبه اللي ليه من ربنا. ♥️

شيطان سوء الفهم/ سوء الظن يجول كأسد يبتلع المحبة بين المُحبِّين! فطوبى لمن ينتهره بمحبة المسيح الحقيقية!المحبة التي لا ت...
02/11/2025

شيطان سوء الفهم/ سوء الظن يجول كأسد يبتلع المحبة بين المُحبِّين! فطوبى لمن ينتهره بمحبة المسيح الحقيقية!
المحبة التي لا تسقط أبداً♥️

اللي في الصورة ده "مرقص باشا حنا" اللى لولاه كانت آثار توت عنخ آمون اتسرقت بالكامل واتهربت بره مصر وكنا هنشوفها فى كل مت...
02/11/2025

اللي في الصورة ده "مرقص باشا حنا" اللى لولاه كانت آثار توت عنخ آمون اتسرقت بالكامل واتهربت بره مصر

وكنا هنشوفها فى كل متاحف الدنيا ..ومانشوفهاش ابدا عندنا .. زى كنوز كتير قبله اتهربت واتسرقت واتباعت فى مزادات وبتعرضها المتاحف .

الراجل ده حمى آثار توت عنخ أمون ووقف زى الأسد فى وش الإمبراطورية البريطانية بالكامل

وماخافش على حياته ، ولا اترعب من الهجوم اللى اتعمل عليه من الصحافة العالمية وعلى راسها "التايمز" ... أيوة التايمز هاجمته بعنف وطلبت محاكمته كمان .

"مرقص باشا حنا" للاسف ماحدش بيجيب سيرته واحنا بنتكلم عن اكتشاف مقبرة توت عنخ آمون .. وبيفضل الكلام كله على هوارد كارتر اللص اللي ادعي أنه مكتشف المقبرة.

تعالي معايا نرجع سنة 1924 .. مقبرة توت عنخ آمون تم افتتاحها .. وقتها كان "مرقص باشا حنا" وزير الاشغال ..

واحد من أهم الوطنيين المصريين اللى شاركوا فى ثورة 1919 ... وكان من زعماء الوفد الكبار ونقيب للمحامين المصريين .

الخواجة كارتر وقتها منع المصريين من دخول المقبرة .. وسمح بس للأجانب وللصحفيين من كل مكان فى الدنيا الدخول والتصوير ومنع الصحفيين المصريين .

الاثار وقتها كانت تابعة لوزارة الأشغال ..فـ"مرقص باشا حنا" أول ما وصلته الحكاية طلع قرار بقفل المقبرة بالضبة والمفتاح وتسليم المقبرة بحالتها للحكومة .. وعين حراسة مشددة من ضباط وعساكر الشرطة المصرية عليها .. وده لأنه فهم الحكاية .. الزوار أجانب ومافيش مصريين يعنى المقبرة هتتسرب قطعة قطعة .

مرقص باشا حنا مش بس طلع قرار بغلق المقبرة .. ده كمان كانت أوامره واضحة قبل الغلق الكل يتفتش

كل اللى خارج من المقبرة يتفتش حتى هوارد كارتر نفسه يتفتش

وقال للضباط المصريين خلوا بالكوا هما عايزينها "ميغة" يدخلوا ويخرجوا براحتهم وياخدوا اللى ياخدوه وينهبوا الكنوز زى اللى حصل فى مقابر تانية واحنا مش لازم نسمح لهم بده .. دى آثار ملك الشعب المصرى .

خلى بالك مرقص باشا بياخد القرارات دى فى وقت بريطانيا العظمى بتتحكم في مصر والعالم

الضباط والجنود المصريين نفذوا الأوامر بالحرف والجرايد والصحفيين الأجانب اتجننوا .. فضلوا يهاجموا مرقص باشا حنا ويطالبوا بمحاكمته وهو ولا سائل فيهم .

بالعكس شدد الحراسة على المقبرة ومابقاش فيه حد أجنبى ممكن يدخلها الا بتصريح خاص منه ومختوم بختم الوزارة ويكون معاه مندوب مصرى وبعد انتهاء الزيارة وقبل ما يخرجوا من باب المقبرة الكل يتفتش مصريين وأجانب .

طيب الإنجليز عملوا ايه .. وهو قدر يخرج إزاى من الحكاية بمكاسب حقيقية وأن مافيش قطعة واحدة تخرج برة مصر.

"مرقص حنا باشا" كان عارف ان الإنجليز مش هيسكتوا وهيفضلوا يحاولوا انهاء الوضع ده وفتح المقبرة مرة تانية علشان تبقى تحت تصرفهم ..

الباشا عمل حاجة بسيطة وذكية .. أمر بتسجيل كل أثر و كل تحفة في المقبرة ..

يعنى كل كبيرة وصغيرة اتسجلت فى وجود كارتر وبقا مسئول عن ضياع اى قطعة منها .

وكان كل ما يتم تسجيل مجموعة ينقلها فى حراسة مشددة من الشرطة المصرية للمتحف المصري في القاهرة لضمان تأمينها و سلامتها .

طبعا الأنجليز اتجننوا اكتر واكتر والتايمز كتبت أن نص المقبرة من حق الخواجة كارنارفون ممول عملية الحفر .. ورفعوا قضية امام المحكمة المختلطة .

وفى مارس 1924 حكمت المحكمة المختلطة فى القاهرة لصالح "كارنارفون" ، ولكن حكومة سعد زغلول رفضت تنفيذ الحكم وقدمت نقض فى محكمة استئناف الإسكندرية

وقدم مرقص حنا باشا مستند مهم جدا أفسد بيه مخطط كارتر لنهب نص محتويات المقبرة .

المستند اللى قدمه مرقص باشا حنا للمحكمة كان تصريح التنقيب اللى مع كارتر

وكان بينص على تقسيم تحف المقابر اللى يتم العثور عليها لكن بشرط أن المقبرة تكون اتعرضت للسرقة قبل كده .

وبما ان كارتر اعترف بنفسه فى الصحف العالمية أن المقبرة سليمة بالكامل وأن محتوياتها بالكامل موجوة يبقى الشرط ده لا ينطبق على مقبرة توت عنخ آمون.

وفعلا محكمة الاسكندرية حكمت بإن المقبرة مصرية وان المحاكم المختلطة مش من حقها تنظر القضية اصلا ، ومش من حقها التدخل فى قرارات الحكومة المصرية .

مش قلت لكم الراجل ده هو اللى حمى آثار توت عنخ آمون ولولاه كانت اتنهبت واتسرقت واتهربت كلها بره مصر .

" فَيَتَجَدَّدُ مِثْلَ النَّسْرِ شَبَابُكِ."🦅 (مز 103: 5)
26/08/2025

" فَيَتَجَدَّدُ مِثْلَ النَّسْرِ شَبَابُكِ."🦅 (مز 103: 5)

- إسمك إيه؟= إسمى هايدى- إيه اللى حصل يا هايدى عند بتاع السوبر ماركت= مفيش أنا كنت نازلة أجيب فطار الصبح فا فضل معايا خم...
26/08/2025

- إسمك إيه؟

= إسمى هايدى

- إيه اللى حصل يا هايدى عند بتاع السوبر ماركت

= مفيش أنا كنت نازلة أجيب فطار الصبح فا فضل معايا خمسة جنية أجيب شيبسى فا لما شوفت الر|حِـ ـل صعب عليا فا رجعت الشيبسى و خدت الفلوس إدتهاله عادى دى مش حاجة كتيرة ربنا هيرزقنى بأكتر من الخمسة جنيه

- مين اللى علمك تعملى كده؟

= بابا و ماما

- طب و الغـلبان ده تعرفيه أصلا؟

= لأ أول مره أشوفه

- طب ليه لما بتاع السوبر ماركت إداكى الشيبسى قولتله شكرا و مشيتى

= لأ قولتله شكرا عشان ما ينفعش آخد من غير فلوس أنا مش محتاجة

- طب حصل موقف زى ده قبل كده؟

= أيوه كنت رايحة أشترى آيس كريم و كان معايا 10 جنيه فا شوفت سـت معايا طفل صغير بتطلب من واحد فا راح ز'عقـ ـلها ف زعلت عشانها روحت إديتلها العشرة جنيه

- طب لما بتبقى عاوزه حاجة إنتى اللى بتنزلى تجيبى على طول

=اه

التربيه 👌♥️

أحسن حفرة حفرها الشرير بمهارة هى اللى حفرها لنفسه ... ⛔💎
07/06/2025

أحسن حفرة حفرها الشرير بمهارة هى اللى حفرها لنفسه ... ⛔💎

اريحوا رؤسكُم المثقله علي وسائد الرجاء، و اطمئنوا، ان اللّه لا ينام! 🤍
25/01/2025

اريحوا رؤسكُم المثقله علي وسائد الرجاء، و اطمئنوا، ان اللّه لا ينام! 🤍

Address

Cairo
18020

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when يوميات خادم ومخدوم posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share