محتجـــــــــــــــــــــــــــلك يــــــــــــارب

  • Home
  • Egypt
  • Cairo
  • محتجـــــــــــــــــــــــــــلك يــــــــــــارب

قالوا عنه بيدج خطيرو =D كل يوم فى تغيير ترانيم ♥تسابيح♥ قراءات انجيل♥ و دروس و عظات ♥و حاجات حلوه كتير الوصف هو الرب ومافيش غيره .. اللي غامرنا بجوده وخيرة ...

12/04/2023
05/04/2023

معجــــزة اليـــــوم 👇

" حكـاية تــوبة "

حكـت امنـا إيــرينى : كنــت فـى كـرير و باعمل إجتمـاعات للشعب يومياً لمد خمسة أيام . أحكى لهم معـجزات و بعـد الإجتماع نأخذ بركة الحاضرين فى طابور واحد و أثناء و قـــوف الحـــاضرين فـى الطابور لاحظت مـدام تبكى بحرقه قـلت لأمـنا كيـــريا أحجــزيها لـى وسألتها ليه بتبكى ؟

قالت : زوجى صعب خالص وأخلاقه وحشة جـداً عندنا ثلاثة أولاد على الرغم من ذلك يرجع من الشغل يأكل ويستحم و يخرج بعد ذلك ويجى ك يوم وش الصبح شارب ومترنح بيلعب قمــار وخمرة و يروح الأماكن الوحشة و مصاحب ستات وحشين و لو كلمـته كلمة واحدة يشتمنى و يضربنى لدرجة أنه كسـر مـره رجلى و مره يدى و أنا خايفه لو عرف أنى جيت الدير هايضربنى .

تـماف قـالت لهـا متزعليش هانصلى كلنا و نصوم 3 ايام و إنتى صومى معانا و نطلــب صلوات أمنا العدرا و الشهيد . تانى يوم لـم تحضر كذلك اليــوم الثـالث و فى رابع يوم جائت و معاها زوجها و قـال لى عايزك يا أمـنا قلت لـه حاضر و قعدت معاه و قال لـــى أنا باعمل كل الخـطايا و الشرور وراح يحكى حاجة تقشعر لها الأبدان بقيت مش قادرة أسمع كلامه و أكمل

قـائلاً : لما رجعت من الشغل وسألت عن المـدام و عـرفت إنها فـى الدير شتمت على الشهـيد و عليكى لــما قلت يا بس و لما رجعـت المـــدام ضربتها علقة متينه و خرجت أسهر كالعادة و أشرب الخـمر زى كل يوم ورجعت وش الصبح مترنح
و نـمت و لكنى صحيت علـى صــوت دربكه جامده فى الغرفه فتـحت عينى لقيــت الشهيد أبـــى سيفين مـنوّر فـى الضلمـه وراكب علـــى حصانه البنـى و قـال لــى بتشتم علــىّ و علــى امــــنا إيـرينى ليـه ؟ الحـياة إن مهـما طـالت هتنتهـى ويبقى الجسـد تـراب و الروح تظل فى أبدية لا تنتهى .

إما فى الفردوس لو أعمالها كـويسة إما فى الجحيم و العـذاب الـذى لا يطاق . لمـاذا لا تفكـر فـى أبديتك ! أين جدودك و أبوك و أمك . كلهم مـاتوا و إنـت التانـى هاتمـوت لمـاذا لا تستعد !؟ العــمر بيجــرى و بأعمالك ليس لك خلاص توب قبل ما تندم فى وقت لا ينفع فيه الندم

مادمت حى لك الفرصه للتوبة لكن بعد ما تموت يتقفل باب الرحمة و أنت مش ضامن عمـرك فى لحظة صحبك الفلانى نام وماصحيش و كان مش عيان لماذا لا تستعد لاخرتك !؟

إنـت بتعمل كـذا و كـذا و صارحه بخطاياه فإنسحق جداً وأخذ يبكــى كالأطـفال فـقال لـــه لا تحــزن لك فــرصة روح تـوب فسـأل الشهيد هـل ربنا يقـبل توبتـــى طبعاً ربنا تجسد ليخلص الخطاه وكل إللى بيعملوا الشرور زيك لــو ماتوا يروحوا الجحيم حيث الكآبه و الحـزن و الآلآم و الآنيــن

و الظـلمه والتنهد و العذاب والدود الذى لا يموت و النار التى لا تطفىء و الـريحه الكريهة لكن اللى جاهدوا أو نفذوا الوصايا يروحوا الفردوس حيث الفرح و السلام و الوجـود الدائم فـى حضـرة الله . إستشـهدت و أنـا عمـرى خمسـه و عشرين سـنه صحيح غتـعذبت كتيـر مـن أجـل الـله لكـن إتمتعت الآن بمجد لا ينطق به و أبدية لا تنتهى قـال الــرجل للشهيد إزاى أتوب قـال له روح الـدير و خلى أمنـا إيريـنى

تقـول لك حكـايتـــى وتعرّفك إزاى تتوب . وأدينى جيت و إللى تأمرى بيه أنا هأعمله و قـعد يبكى شوفوا إزاى الصلاة بإيمان و الصـوم تقرب البعيد و تتـوب الشرير قلـت له يـروح لأب إعـترافه أبـونا /متيـاس روفائيل ووصـيته عليه فـى التلـيفون فـقـال لهـا : يــاما شتـمته و طـردته قــالت

معلـش ده أب هيسامحك وانوى ماتعملش الشر تانى ولا تروح الأماكن الشريره دى تانى وتقطع كل علاقاتك الأثيمه وتبطل إللى بتشربه ده و تحب ربـنا و تروح الكنيسة و تعترف و تتناول و تحب بيتك وأولادك و تعمل لآخرتك ويتمجد الرب دلوقتى بقى كويس قــديس و خادم وبقينا بنتعلم منـه

و البركه حلّت فى بيته ويعـطى الكنيسة بإستمرار و متخصص فـــى جذب الشباب المنحرف تاب توبه حلوه ياريت نتـوب و نجاهد مـثله .

(من اجتـماع الأم إيـرينى مـع أهالى كورال فريق أبناء الرسل)

محبى تماف ايرينى

26/03/2023

Address

Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when محتجـــــــــــــــــــــــــــلك يــــــــــــارب posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Place Of Worship

Send a message to محتجـــــــــــــــــــــــــــلك يــــــــــــارب:

Share