اللَّهُ أكبر

اللَّهُ أكبر لا غالب الا الله

عَمِرَت الإمبراطورية الرومانية أكثر مما عمرت أمريكا اليوم، فقد جــثـمت على صدر العالم ستة قرون أو يزيد، وبسطت سلطانها عل...
27/01/2026

عَمِرَت الإمبراطورية الرومانية أكثر مما عمرت أمريكا اليوم، فقد جــثـمت على صدر العالم ستة قرون أو يزيد، وبسطت سلطانها على ثلاث قارات، حتى غدا البحر الأبيض المتوسط بحيرة رومانية، وصارت كل الطرق تؤدي إلى روما.
حكمت روما العالم بالحديد والنـار، فلم تجرؤ أمة آنذاك أن تتحدّى جبروتها أو تقف في وجه سلطانها.

حتى قرطاجة ؛ المدينة التي نافستها في البحر. فما إن وضعت الحـ ـرب أوزارها حتى أعمل الرومان في أهلها السيف: قتـ ـلـ. ـوا الرجال، وسـ ـبـ. ـوا النساء والأطفال، وأحـ ـرقـ. ـوا البيوت والمعابد، حتى لم يبقَ حجر على حجر. حتى إنهم نثـ. ـروا الملح على أرضها ليمنعوا الزرع فيها أبد الدهر؛ فعل لم يُسبقوا إليه في تاريخ الأمم.

أما الشعوب المغلوبة، فقد حوّلوا رجالها ونساءها إلى عبـ. ـيـ ــد يبـ ـاعـ. ـون ويُشترون كـالبـ ـهائم. وحين ثار العـ ـبيـ.ـد بقيادة سبارتاكوس يطلبون الحرية، صلب الرومان ستة آلاف منهم على طول الطريق بين كابوا وروما؛ مشهد يجسّد أبشـ.ـع صور الإرهـ. ـاب الرسمي في التاريخ.

ولم تكتفِ روما بــ. ـجـ ـرائم الحـ ـرب والاستعباد، بل ابتكرت تسلية شيـ. ـطانـ. ـية جعلت منها عنوانًا لحضارتها: الكولوسيوم. ذلك المسرح الدمـ. ـوي لم يُبنَ لتخليد فن أو فكر، بل لإرضاء شـ ـهوة الجماهير إلى الد..م. مئات الآلاف من البشر أُزهـ. ـقت أرواحهم فيه، بين عـ. ـبيـ. ـد وأسـ. ـرى وأعــ ـداء سياسيين، يُـ. ـلقون أمام الأسـ ـود والنمور لتمــ. ـزق أجسـ. ـادهـ. ـم وسط صيحات الفرح.

وكانت نهاية كل من تجرأ على مقاومتها المــ. ـوت والذ.ل: كزنوبيا ملكة تـ ـدمـ ـر جُرّت بالأغلال في شوارع روما كغنيمة حـ ـرب، وهنيبعل العظيم انتهى مطاردًا منفيًا. كل من حلم بالحرية كان نصيبه السـ. ـحـ ـق تحت أقدام الإمبراطورية.

بل استـ. ـعبـ ـدت روما شعوبًا بأكملها؛ فمصر بعد أن سقـ. ـطت في قبضتهم تحوّلت إلى إسـ ـطبل غلال للإمبراطورية، وأهلها صاروا عبـ. ـيــ. ـدًا في خدمة قيصر. يزرعون ليشبع الروم، بينما يجـ. ـوعـ. ــون هم وأبناؤهم. كانت الضـ ـرائب تجبيها السيوف، ومن عجز سُـ ـجن أو بيع عبدًا، وربما أُلقــ ـي للأسود في حلبات الدم تسليةً للرومان!

أي وحـشية أعظم من قومٍ لم تعـ. ـرف الرحمة طريقًا إلى قلوبهم، واتخذوا القـتـل والدم لهوًا ولعبًا؟ من ينقذ العالم من هذه الإمبراطورية التي جعلت الظلم قانونًا لستة قرون ، والدم ترفيهًا، والإنسان متاعًا يباع ويُشترى؟

لكن من قلب الظلام الدامس، ومن قفار الصحراء الغابرة، بزغ النور. وُلد الإسلام، وجاء برجاله يحملون ناموس الله وعدله، ليضعوا حدًّا لجبروت الرومان، ويعيدوا للإنسان كرامته. وفي معـــركة فاصلة من معارك القدر، سقطت إمبراطورية الشـ. ـر، ومـات قيصر، وإذا مات قيصر فلا قيصر بعده.
الي عبيد القومية ، افيقوا يرحمكم الله . فمن حرركم من العبودية هو الإسلام ولولاه لكنتم من خدم بلاط بيزنطة وعبيدها .

النصر قادم أن شاءالله ♥️

🔴 هو ليه فجأة كدة وفي توقيت واحد نلاقي نهر الفرات بيجف في العراق وفي نفس الوقت نلاقي سبائك الدهب بتختفي من البنوك وسعرها...
27/01/2026

🔴 هو ليه فجأة كدة وفي توقيت واحد نلاقي نهر الفرات بيجف في العراق وفي نفس الوقت نلاقي سبائك الدهب بتختفي من البنوك وسعرها بيطير لأرقام عمرنا ما حلمنا بيها و ليه أمريكا بتبعت مدمره إبراهام لينكولن بكامل قواتها قدام سواحل إيران في وقت هي نفسها بتقول فيه إنها عاوزه تنسحب من وجع الدماغ بتاع الشرق الأوسط و ليه فيه دول دلوقتي بتبني صوامع غلال ومخازن دهب تحت الأرض وبتقفل على نفسها وبتقولك إنت عيش حياتك في الرفاهية الرقمية...إشمعنى دلوقتي بالذات؟
وليه في بداية سنة 2026 بدأنا نسمع نغمة نهاية الحضارة الغربية في تقارير رسمية؟

أنا عارف إنك دلوقتي بتقول في سرك يا عم دي ظروف مناخية على أزمات اقتصادية عالمية الدنيا كلها تعبانة.. صح؟ لأ يا حبيبي مفيش صدفة خلاص في الأيام دي..
إنت متخيل إن النبي ﷺ من 1400 سنة وصف لنا ترتيب الأزمة دي بالملّي؟
لو بصيت بعين البصيرة هتلاقي أن أقرب علامة من علامات نهاية الزمان دلوقتي ..ظهور جبل الذهب بالفرات.
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال رسول الله ﷺ: لا تقوم الساعة حتى يحسر الفرات عن جبل من ذهب يقتتل عليه الناس فيقتل من كل مائة تسعة وتسعون ويقول كل رجل منهم لعلي أكون أنا الذي أنجو.. حديث صحيح في مسلم برقم 2894 .

ركز في كلمة يحسر.. يعني النهر يجف ويبان اللي تحته.. والنهاردة في 2026 صور الأقمار الصناعية بتوريك قاع الفرات اللي مكنش بيتشاف...هتقولي يا عم طب إيه علاقة الحديث ده بالسياسة دلوقتي؟
بص يا سيدي ..
فاكر سنة 1971 لما أمريكا عملت صدمة نيكسون و فكت ارتباط الدولار بالدهب؟ وقتها ضحكوا على العالم كله وقالوا الورق هو القوة.. والنهاردة في 2026 بيعملوا العكس تماماً..الأهتمام بالذهب أنه هو القوة و أي ورقة مالية ملهاش قيمة مع الوقت ..لو أنت بتابع التداول هتلاقى حرب رقمية شرسة جدا..فأنت متخيل العلامة اللي قربت تظهر لو بقت واقع هيحصل ايه ؟!
اللي جاي هو أنك فى يوم هتصحى من النوم هتلاقي أزمة الكساد الكبير و مش هتلاقي قيمة لفلوسك اللي فى محفظتك و ده نفس المشهد اتكرر زمان في أزمة الكساد الكبير سنة 1929 لما الناس صحيت ملقتش قيمة لفلوسها وصحيت على جوع في الشوارع..و ساعتها اللي معاه ذهب هوا اللي هيعرف يعيش...ها صدقتني بقى أن الحديث واقع و جاي في الطريق ...

اللي بيحصل دلوقتي خناقة الكبيرة بين الروم اللي هما أمريكا و أوروبا و بين المغول اللي هما روسيا و الصين
إنت فاكر إنهم بيتخانقوا عشان حرية الشعوب؟
تبقى طيب قوي يا صاحبي ...
الخناقة كلها على المائدة اللي بتتحضر.. مائدة الموارد اللي في أرضنا.. والنبي ﷺ حذرنا إن القتل هيكون 99 من كل 100.. يعني إبادة جماعية عشان الثروة.. دي مش خناقة حدود يا صاحبي دي أحداث بتخدم علامة قتال جبل الذهب بالفرات.

النبي ﷺ وصف لنا حالة "الهرج" اللي هتحصل في المنطقة دي قبل الملاحم الكبرى...عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله ﷺ قال: يتقارب الزمان وينقص العمل ويلقى الشح وتظهر الفتن ويكثر الهرج.. قالوا يا رسول الله أيما هو.. قال القتل القتل.. حديث صحيح في البخاري برقم 7061 ركز في كلمة يلقى الشح.. هتلاقي الجوع و الفقر والهرج هو القتل اللي ملوش هدف واضح للناس اللي بتموت..و ده اللي هيحصل لما الحرب تولع بجد.

هتقولي يا عم طب ما الصين بتعرض السلام وعاوزه تلم الشمل إيه الوحش في كده ؟
ركز في الفلاش باك ده.. إنت نسيت بس نفكرك ..
فاكر لما قريش كانت بتعمل مجالس صلح بس عشان تكسب وقت وتجمع حلفاءها؟.. أهم بيعملوا كده بالظبط دلوقت..الصين داخله بدور الحمل الوديع اللي بيفتح سفارات و بيعمل صفقات دهب بالمليارات في بكين.. بس الحقيقة إنهم بيوزعوا الأدوار مع أمريكا.. أمريكا تقوم بدور الشرطي الشرير اللي بيخوفك بالأساطيل.. والصين تقوم بدور التاجر الطيب اللي هيسحبك لنظام مالي ألعن و أضل سبيلاً و الإثنين هدفهم واحد.. إنك تخرج من سجن وتدخل سجن أضيق.. بيستخدموا أحدث تكنولوجيا لوسيفر عشان يكسروا هيبة الإنسان اللي ربنا كرمه ويحولوه لترس في مكنة الخوف.. والمشهد ده اتكرر زمان مع "فرعون" لما حشد جيشه وأساطيله عند البحر عشان يرهب بني إسرائيل.. بس ربنا كان ليه تدبير تاني خالص.

لو ركزت شويه هتلاقي إن وثيقة دفاع 2026 اللي واشنطن طلعتها بتقول صراحة إن القوة العسكرية وظيفتها حماية الموارد وتأمين الانتقال الرقمي.. يعني الأساطيل دي جاية قتال على الذهب مش عشانك أنت يا صاحبي.. وإيران هنا هي مجرد فزاعة بيعلقوا عليها كل الحشد ده عشان محدش يسألهم إنتوا بتعملوا إيه وبترتبوا لإيه في مستقبلنا

و ليه فجأة كدة في بداية 2026 نلاقي تقارير طالعة من قلب واشنطن بتتكلم عن "تآكل الحضارة الغربية" وعن إن أمريكا لازم ترجع تقفل على نفسها و تنسى العالم؟
طب إنت عارف إن "مارك كارني" الحوت الكبير بتاع البنوك المركزية قال في منتدى دافوس إن السيستم اللي إحنا عارفينه انتهى وإننا محتاجين تصفير عظيم لكل شيء؟
إشمعنى دلوقتي بالذات بنسمع نغمة "أنا لوحدي" من أكبر قوة في العالم؟ و ليه أمريكا إنسحبت من منظمة الصحة العالمية دلوقتي !!
هتقولي يا عم دي مراجعات سياسية عشان يقللوا المصاريف ويركزوا في مشاكلهم الداخليه.. صح؟
لأ يا حبيبي.. مفيش مراجعات بتيجي في وقت الحشد العسكري ده إلا لو كانت "فخ".. دي هندسة نفسية بيعملوا بيها خذلان للعالم كله عشان لما المنطقة تولع وتطلب المساعدة يقولولك "إحنا ملناش دعوة.. اتصرفوا مع بعض".. وهم من ورا الستارة هما اللي مولعين الكبريت .

إنت متخيل إن النبي ﷺ وصف لنا حالة الخذلان دي في أحداث آخر الزمان بالملّي؟
عن حذيفة بن اليمان رضي الله عنه قال: كان الناس يسألون رسول الله ﷺ عن الخير وكنت أسأله عن الشر مخافة أن يدركني.. وفي آخر الحديث وصف دعاة على أبواب جهنم بيسحبوا الناس للفتن.. حديث صحيح في البخاري برقم 3606 ومسلم برقم 1847
ركز في كلمة "دعاة على أبواب جهنم".. دول النهاردة هما بتوع "مجلس السلام" والمنظمات اللي بتبشرك بنظام عالمي جديد هيحل كل مشاكلك.. هما بيمهدوا الأرض لنظام القطب الواحد اللي ملوش حدود واللي بيتحكم فيك عن بُعد
هتقولي يا عم طب ما كندا وأوروبا بدأوا يروحوا للصين ويفتحوا صفحة جديدة.. ده مش دليل إن أمريكا بتنهار بجد؟
بص يا سيدي وركز في الفلاش باك ده عشان تفهم اللعبة.. إنت نسيت بس نفكرك مفيش مشكلة
فاكر لما الروم والفرس كانوا بيتبادلوا الأدوار في السيطرة على المنطقة والناس كانت فاكرة إن فيه فرق بينهم؟.. أهم بيعملوا كدة بالظبط دلوقتي
الصين وأمريكا وجهين لعملة واحدة في المصفوفة.. أمريكا بتمثل "الشدة" العسكرية والصين بتمثل "اللين" التكنولوجي والرقمي.. والهدف إنك لما تهرب من الخوف اللي بتعمله أمريكا تقع في حضن المراقبة المطلقة اللي بتعرضها الصين.. هما بيسلموا لبعض الراية وإنت اللي بتدفع الثمن
و مشهد مجلس السلام هو نفس المشهد اللي اتكرر زمان في "الأندلس" لما ملوك الطوائف كانوا بيستقووا بالعدو على بعض وفي الآخر العدو أكلهم كلهم واحد ورا التاني.. إنت ليه مصمم تكرر نفس التاريخ؟
فاكر لما طالوت قال لجيشه "إن الله مبتليكم بنهر".. أهم في 2026 حاطينك قدام "نهر" من الفتن والشهوات والمغريات الرقمية.. والنتيجة هي هي.. "فلما جاوزه هو والذين آمنوا معه قالوا لا طاقة لنا اليوم بجالوت وجنوده".. بس القلة اللي ثبتت هي اللي شافت النصر في الآخر
إنت شايف المشهد دلوقتى لايف..
فيه لحظة جاية السيستم ده كله هيقع فيها بأمر من الله تعالى.. القبة الحديدية هتبقى خردة.. والشاشات اللي بتراقبك هتطفي.. وهترجع القوة لـ "الرجل" اللي قلبه معلق بالله.. الرجل اللي مستني عيسى عليه السلام وهو بينزل يكسر الصليب ويقتل الخنزير ويخلصنا من سجن المصفوفة للأبد
يا صديقي إن الدنيا بتخلص واللعبة بقت ع المكشوف.. يا تبقى مرابط بوعيك وقبض على دينك كأنك قابض على جمرة نار.. يا تبقى ترس في مكنة الإيمان بالدجال اللي هتدوس على الكل في الآخر.. السؤال ليك إنت.. هتصدق الدجال ولا هترجع لدينك ؟

فانتظروا إني معكم من المنتظرين.. والنهاية دايماً مكتوبة للي اتقى وصبر.

هم لم ينسوا ونحن للأسف نسينا!!!عندما دخلت القوات الصليبية اليونانية في الحرب العالمية الأولى مدينة بورصة العثمانية؛دخل ق...
24/01/2026

هم لم ينسوا ونحن للأسف نسينا!!!
عندما دخلت القوات الصليبية اليونانية في الحرب العالمية الأولى مدينة بورصة العثمانية؛
دخل قائد الجيش اليوناني سوفلوكس قبر السلطان عثمان غازي مؤسس الدولة العثمانية، وركل القبر وهو يصرخ ويقول: (قم يا ذا العمامة الكبيرة.. قم يا أيها العثمان العظيم.. قم لترى حال أحفادك! لقد هدمنا الدولة التي أسّستها، جئت لأقتلك !)
وعندما دخلت القوات الصليبية الفرنسية في الحرب العالمية الأولى الشام؛ توجّه الجنرال غورو فورا إلى قبر صلاح الدين وركله بقدمه وقال: (ها قد عُدنا يا صلاح الدين)
وعندما دخلت القوات الصليبية الإنجليزية في الحرب العالمية الأولى القدس قال الجنرال اللنبي: (الآن انتهت الحروب الصليبية)

هم لم ينسوا ونحن للأسف نسينا وتشتتنا وتقسمنا واصبحنا نعبد الاعلام ونترك القاصي والداني يتلاعب بعقولنا وأصبحنا دُمى يلعبون بها .
المصدر:
كتاب ذكريات السلطان عبد الحميد الثاني لمراد دومان

🔴 هو ليه الدنيا مقلوبة "دين" فجأة؟ يعني ليه راجل "ثعلب" زي ليندسي غراهام يقف في قلب تل أبيب ويقولها في وشنا: "دي حرب دين...
23/01/2026

🔴 هو ليه الدنيا مقلوبة "دين" فجأة؟ يعني ليه راجل "ثعلب" زي ليندسي غراهام يقف في قلب تل أبيب ويقولها في وشنا: "دي حرب دينية.. إحنا ضدكم، وهنشوف مين اللي هيكسب في الآخر"؟

طب بلاش دي.. خد التقيلة.. إنت عارف إن في عساكر أمريكان (مارينز) واقفين دلوقتي في حتة اسمها "منبج" في سوريا، كاتبين بخط عريض وواضح ..كـ.ـافر..على المدرعات بتاعتهم؟
أيوه.. كافر! ..طب إشمعنى الكلمة دي؟
عشان دي كلمة مخلصهم صاحب العين 👁️ الواحدة
وليه في المكان ده بالذات اللي جنب "مرج دابق"؟
عشان ده مكان الملحمة الكبرى في نهاية الزمان

أنا عارف إنك دلوقتي بتقول في سرك: "يا عم دي صدفة، عيل صايع اللي كتبها".. صح؟
لأ يا حبيبي، مفيش صدفة خلاص في الأيام دي .
دي هندسة ذهنية بيعودوا عينك عليها، عشان لما يظهر اللي مكتوب بين عينيه "كافر"، تكون إنت خلاص خدت على المنظر ومبقتش تتخض!

إنت متخيل إن النبي ﷺ من 1447 سنة وصف لنا المشهد ده بالملّي؟
قال رسول الله ﷺ: "بُعِثْتُ أنا والسَّاعَةَ كَهاتَيْنِ" وقرن بين إصبعيه السبابة والوسطى (صحيح البخاري: 6504).
يعني إحنا في الـوقت الضائع من عمر الدنيا، والمشهد اللي بيحصل دلوقتي هو النسخة الأخيرة من صراع بدأ من يوم ما عزازيل رفض يسجد لآدم عليه السلام.

هتقولي يا عم طب ما هما بيعملوا مجلس سلام، والسعودية والإمارات ومصر وقطر كلهم داخلين فيه عشان يهدوا اللعب في غزة، إيه الوحش في كده؟
بص يا سيدي، وركز في "الفلاش باك" ده..
إنت نسيت بس نفكرك مفيش مشكلة..
فاكر لما المشركين راحوا للنبي ﷺ وقالوا له: "نعطيك مالاً وملكاً بس سيبك من اللي بتعمله ده"؟.. أهم بيعملوا كده بالظبط دلوقتي.

أيوه.. هما عاوزين ينزعوا سلاح المقاومة زي ما ترامب قال قدامكم 3 أسابيع ، وعاوزين يفرشوا الأرض للروم اللي هما أمريكا وأوروبا و إنهم يدخلوا المنطقة بحجة "السلام".. وبعد ما يتأكدوا إنك بقيت "أعزل" ومسلم رقبتك.. هيحصل الغدر.
نفس المشهد اتكرر زمان في "الأندلس"، وفي "فلسطين 48"، وفي "العراق".. بنصدق "كلام السلام" بتاعهم، وبنصحى على "دبح" في الشوارع.
إنت ليه مصمم متتعلمش؟

إنت شايف اللي بيحصل في سوريا؟
الخناقة الكبيرة بين الأمريكان والروس والأتراك؟
إنت فاكر إنهم بيتخانقوا عشان "الديمقراطية"؟ تبقى طيب قوي!
فيه حتة اسمها "قرقيسيا".. الحتة دي هتكون "مائدة لحوم بشرية".
النبي ﷺ حذرنا إن نهر الفرات هيحسر عن "جبل من ذهب"، والناس هتقتل بعضها عليه، من كل 100 هيموت 99! (صحيح البخاري: 7119).
دلوقتي، النهر بيجف فعلاً.. وسد إثيوبيا بيخنق مصر.. وجفاف الفرات بيخنق سوريا والعراق..
دي مش "أزمة مناخ" يا صاحبي.. دي "أزمة وجود"!
هما بيجوعونا دلوقتي زي ما عملوا في غزة واستهدافوا الصحفيين بتوع الإغاثة ومحدش رد ، عشان لما يظهر الدجال ومعاه جبال الخبز والمية، تروح تجري وراه وتقوله أنت ربي عشان بس تاكل!

إنت متخيل الجبروت؟ بيصنعوا "المجاعة" بالملّي عشان يوصلوك لنقطة "الكفر" مقابل "الرغيف".

شُفت ترامب في منتدى دافوس 2026؟
الراجل طالع بيضرب فى الكل.. بيذل كندا، ويهزأ ماكرون، ويقول للسيسي "أنت بتفهم إنجليزي؟"، ويمن على الدنمارك بإنهم لسه موجودين.
ليه بيعمل كده؟ ليه قلة الأدب دي؟
عشان يكسر في عينك "هيبة الحاكم" اللي إنت فاكره كبير.. عاوز يقولك إن "الكل عندي خدامين".. مفيش حد ليه كلمة غيري وغير النظام العالمي الجديد اللي أنا بمثله.

ده تمهيد لـ نهاية الملك الجبري اللي النبي ﷺ قال إنه هيكون المرحلة الرابعة في تاريخنا قبل ما تظهر الخلافة (مسند أحمد: 18406).
المشهد ده حصل زمان مع "فرعون" لما قال: {أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي}.. ترامب دلوقتي بيقول نفس الكلام عن "سد إثيوبيا" وعن "القبة الحديدية". هو فاكر إنه "إله" بيتحكم في الأرزاق.. والناس للاسف بتصدق!...و بكده ترامب بيكتب حروف نهايته بايديه....

إنت عارف ليه النبي ﷺ أكد علينا نقرأ "سورة الكهف" كل جمعة؟ وليه قال إن أول 10 آيات منها هما "الحصانة" الوحيدة ضد الدجال؟ (صحيح مسلم: 809).
عشان السورة دي هي "الكتالوج" اللي بيفكك الماتريكس اللي إحنا عايشين فيه دلوقتي.
فكر فيها كدا.. الفتية بتوع الكهف عملوا إيه؟ "اعتزلوا" السيستم الظالم بتاع زمانهم.
دلوقتي "لوسيفر" وأعوانه بيعملولك سيستم (مجلس سلام، هوية رقمية، تحكم في لقمة العيش).. لو متبعتش كلامهم، هتبقى "منبوذ".
المدرعة اللي مكتوب عليها "كـ.ـافر" في منبج دي رسالة لوعيك بتقولك: "يا إما تبقى معانا في فسطاط النفاق، يا إما هتبقى كافر بالسيستم بتاعنا وتتحمل الجوع".

المشهد ده بيتكرر يا صاحبي.. فاكر لما قريش حاصرت النبي ﷺ والصحابة في "شِعب أبي طالب" 3 سنين لحد ما أكلوا ورق الشجر؟
أهو ده بالظبط اللي "ترامب" بيعمله دلوقتي بمهلة الـ 3 أسابيع لنزع السلاح، وبالتحكم في سد إثيوبيا. بيحطك بين (الجوع) وبين (التنازل عن عقيدتك).
بس النبي ﷺ طمنك وقال إن في زمن الجوع ده، طعام المؤمن هيكون "التسبيح والتقديس" (سنن ابن ماجه: 4077).. يعني ربنا هيدي جسمك طاقة مش محتاجة لمطاعمهم ولا لتموينهم.

طب والناس اللي بتموت؟ طب والصحفيين بتوعنا اللي اتضربوا ومحدش خد حقهم؟ فين ربنا من كل ده؟"
بص يا سيدي.. إحنا في مرحلة "الغربلة".
ربنا قال في كتابه: {وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُم} (محمد: 38).
لما تلاقي دول "عربية" وإسلامية بتتسابق عشان ترضي ترامب ونتنياهو في "مجلس السلام"، اعرف إن قرار "الاستبدال" نزل من فوق سبع سموات.
الناس دي "تولت" عن نصرة الدين وعن غزة.. فربنا بيطلع جيل جديد من تحت الأنقاض، جيل "يُحبهم ويُحبونه"، جيل مش مكسور قدام تكنولوجيا "لوسيفر".
متخفش ربنا سبحانه وتعالى بيخلق من رحم الضعف قوة

إنت متخيل إن "غزة" المحاصرة دي هي اللي "كاشفة" عورة العالم كله؟
دي "الطائفة المنصورة" اللي النبي ﷺ قال عنها إنهم في "بيت المقدس وأكناف بيت المقدس"، وإن خذلان القريب والبعيد مش هيضرهم في حاجة (مسند أحمد: 22320).
المشهد ده حصل مع طالوت وجالوت.. "فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ".. والنتيجة كانت "كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ".

إنت فاكر إن الطيارات والمسيّرات والقبة الحديدية دي هتفضل للأبد؟
الملحمة الكبرى اللي هتكون في "دابق" (اللي جنب منبج اللي فيها المارينز دلوقتي) هتكون بـ "السيوف والخيول".
إزاي؟ لما الخناقة بين "الروم" (أمريكا وأوروبا) وبين "الشرق" (روسيا والصين) تولع، هيضربوا بعض بأسلحة كهرومغناطيسية هتعطل كل التكنولوجيا والشرائح الإلكترونية في العالم.
فجأة.. القبة الحديدية اللي ترامب بيتباهى بيها هتبقى "خردة".
والمدرعات اللي مكتوب عليها "كافر" هتقف مكانها مش هتتحرك.
وهنا.. هتبان القوة الحقيقية، قوة "الرجل" اللي قلبه معلق بالله، مش اللي قلبه معلق بالرقم والسيستم.

التحالف اللي إنت شايفه دلوقتي في "مجلس السلام" هو اللي هيتقلب "غدر" في لحظة.
إنت ليه لسه فاكر إن "أمانهم" بجد؟
ده أمان "إبليس" لما قال للمشركين في بدر: {لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّي جَارٌ لَّكُمْ}.. ولما الحرب ولعت قالهم أني برئ مما تفعلون
المشهد بيتحضر قدام عينك "لايف
ليندسي غراهام أعلنها (حرب دينية).
المارينز كتبوها (كافر).
ترامب حدد (ساعة الصفر).
الأنظمة وقعت (صك التبعية).

السؤال دلوقتي ليك إنت:
لما يشتد الضغط، وتلاقي "مجلس السلام" بيقولك: "سلم سلاحك، وسلم قلبك، عشان تأكل وتعيش".. هتعمل إيه؟
هتصدق "الماتريكس" اللي مضحوك علينا بيه بقاله سنين، ولا هترجع لـ "الكتالوج" اللي سابهولك الصادق الأمين ﷺ؟

المشهد ده هو "الفرز الأخير" قبل ما يظهر المهدي وينزل عيسى عليه السلام يكسر الصليب ويقتل الخنزير.
إنت دلوقتي مش مجرد "قارئ".. إنت "شاهد".
وكلمة "كافر" اللي شفتها بعينك النهاردة، هي اللي هتحدد إنت هتقف في أنهي "فسطاط" بكرة.
الدنيا بتخلص.. والستارة بتترفع.. واللعبة بقت على المكشوف.
يا تبقى "مرابط" بقلبك ووعيك، يا تبقى "ترس" في مكنة الإيمان بالدجال اللي هتدوس على الكل في الآخر.

"فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ"

Mahmoud A. Amen

لغز لماذا لا يستجيب الله دعاءنا اتجاه غزة؟في ليلة من ليالي الأندلس الأخيرة، وقف الناس يبكون في مساجد غرناطة، يدعون الله ...
16/01/2026

لغز لماذا لا يستجيب الله دعاءنا اتجاه غزة؟

في ليلة من ليالي الأندلس الأخيرة، وقف الناس يبكون في مساجد غرناطة، يدعون الله بقلوب محترقة أن يحفظ مدينتهم من السقوط. كانت حناجرهم تصدح، ودموعهم تبلل الحصى.. ولكن المدينة سقطت.
وفي المقابل، وقف "طارق بن زياد" قبل قرون، على شاطئ غريب، وأحرق سفنه (أو كاد)، ونظر إلى جيشه الصغير وإلى جحافل العدو، ثم رفع يده ودعا.. ففُتحت له الأندلس.

لماذا استُجيب لهذا، وحُجب عن أولئك؟
كلاهما مؤمن، وكلاهما دعا الله.
السر يكمن في "المعادلة" التي نسيناها اليوم ونحن نبكي على غزة: الله ينصر "المُضطر العامل"، لا "المتمني القاعد".

1. "البروز" قبل "الطلب"

القرآن الكريم يعطينا "بروتوكول النصر" في آية واضحة كالشمس: {وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرا.
تأمل كلمة {بَرَزُوا}.
لم يدعوا وهم في خيامهم. لم يدعوا وهم يناقشون "جدوى الحرب". دعوا الله بعد أن لبسوا الحديد، وخرجوا للصف، ورأوا الموت بأعينهم.
الدعاء هو "الطلقة الأخيرة" في مخزن المؤمن، بعد أن يفرغ كل رصاصات "الإعداد" و"المواجهة".
أما نحن، فنطلق "الطلقة الأخيرة" ونحن لم ندخل المعركة أصلاً! نطلب من الله أن يقاتل نيابة عنا، بينما نحن جالسون في مقاعد المتفرجين. هذا ليس دعاءً.. هذا "تواكل" مغلف بالدين.

2. الحجاب الذي صنعناه بأيدينا

هناك حديث نبوي مخيف، يفسر الصمت الرهيب للسماء اليوم:
"أو ليوشكن الله أن يعمكم بعقاب منه، ثم تدعونه فلا يستجاب لكم".
متى يحدث هذا؟ حين نترك وظيفة "الأخذ على يد الظالم".
نحن نرى الحصار، ونرى الخذلان، ونرى التواطؤ، ثم نعود لبيوتنا آمنين، نأكل ونشرب وننام، ونكتفي بـ "حسبنا الله ونعم الوكيل" كتعويض نفسي عن عجزنا.
سكوتنا عن "الظلم" الذي يحيط بغزة، ومشاركتنا في "تطبيع" المشهد، هو الذي جعل الدعاء معلقاً بين السماء والأرض.
نحن نطلب "رفع البلاء" (الحرب)، بينما نحن مستمرون في "سبب البلاء" (الخذلان). والله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم.

3. خرافة "لا نملك إلا الدعاء"

هذه العبارة هي "أفيون" العصر.
من قال لك أنك لا تملك إلا الدعاء؟
أنت تملك "المال" الذي هو عصب الحرب. تملك "الكلمة" التي تصنع الوعي. تملك "المقاطعة" التي تكسر اقتصاد العدو. تملك "الضغط" الذي يزلزل الكراسي.
حين تستنفد كل هذه الأسباب، وتصل إلى نقطة "انقطاع الحيلة" تماماً، حينها فقط يحق لك أن تقول: "يا رب، هذا جهدي، وقد انقطع، فأغثني".
أما أن تبخل بمالك، وتخاف بكلمتك، وتكسل ببدنك، ثم تقول "لا أملك إلا الدعاء".. فهذا كذب على النفس قبل أن يكون كذباً على الله.

4. غضب "الخبز" وغضب "العقيدة"

المشهد الأكثر إيلاماً هو ميزان غضبنا المقلوب.
تثور الشعوب لزيادة سعر "الوقود" أو "الخبز"، تملأ الشوارع، وتسقط حكومات، من أجل "البطن".
ولكن حين تُباد مدينة مسلمة عن بكرة أبيها، نكتفي بالمسيرات المصرح بها، وبالبيانات الخجولة.
هذا "البرود" تجاه الدم، مقابل "الحرارة" تجاه الدينار، هو الذي يؤخر النصر.
الله لا ينصر أمةً بطونُها أغلى عندها من مقدساتها.

الطريق إلى السماء يبدأ من الأرض

يا أهل غزة، دعاؤكم مستجاب لأنكم "برزتم".
أما نحن، فدعاؤنا محجوب بذنوب قعودنا.
الحل ليس في ترك الدعاء، بل في "تصحيح وضعيته".
علينا أن ننتقل من "دعاء العاجز" إلى "دعاء المجاهد".
أن نزيل العوائق التي تمنعنا من النصرة، أن نكسر جدران الخوف، أن نجعل قضية غزة هي محور حياتنا لا هامشها.
حين يرى الله منا "صدق الحركة" على الأرض.. سيفتح لنا أبواب السماء.
وحينها فقط.. ستتغير المعادلة.

16/01/2026

💔💔

الاحتفال بالإسراء والمعراج1. أولًا: هل ثبت أن الإسراء والمعراج كان في يوم 27 رجب؟ الجواب: لا، بل لم يثبت أنه في شهر رجب ...
16/01/2026

الاحتفال بالإسراء والمعراج
1. أولًا: هل ثبت أن الإسراء والمعراج كان في يوم 27 رجب؟ الجواب: لا، بل لم يثبت أنه في شهر رجب أصلًا، وقد اشتهرت أشياء كثيرة لم تثبت.
2. هل احتفل النبي صلى الله عليه وسلم بهذه المناسبة؟ الجواب: لا.
3. هل احتفل بها أحد من القرون الثلاثة المفضلة الأولى؟ الجواب: لا.
4. هل من الدين إنشاد المواويل والغناء احتفالا بهذه المناسبة؟ الجواب: لا.
5. هل من محبة النبي صلى الله عليه وسلم أن نحتفل بالإسراء والمعراج مرة واحدة في السنة، أم أن محبته تقتضي أن نتعلم سنته ونقرأ في سيرته كل يوم؟
6. إن الاحتفال بليلة الإسراء والمعراج بدعة اخترعها -كما اخترع غيرها- العبيديون الباطنية المبتدعة، وقد قال رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ». متفق عليه.




تبلغ المسافة بين مكة المكرمة والمدينة المنورة حوالي 410 كيلومتر، وهي مسافة نقطعها اليوم بالسيارة في نحو أربع ساعات بسرعة...
16/01/2026

تبلغ المسافة بين مكة المكرمة والمدينة المنورة حوالي 410 كيلومتر، وهي مسافة نقطعها اليوم بالسيارة في نحو أربع ساعات بسرعة 100 كيلومتر متواصلة بدون توقف ..
لكن تأملوا عظمة المشهد: رسول الله ﷺ قطع نصف هذه المسافة راكبًا على ناقته، والنصف الآخر ماشيًا على قدميه الطاهرتين، في حرٍّ لافح، وعلى مدى ثمانية أيام متواصلة، يصحبه أبو بكر الصديق رضي الله عنه.
لم يكن سفرًا عابرًا، بل كان رحلة ثبات وصبر، يحمل فيها رسول الله ﷺ متاعه البسيط، والأمانة العظمى التي لم يحملها بشر من قبل: تبليغ هذا الدين حتى يصل إلينا اليوم صافياً نقيّاً.
فما أعظم التضحيات التي بُذلت لأجل أن نحيا نحن اليوم في رحاب الإسلام آمنين مطمئنين.
فأكثروا من الصلاة والسلام على الحبيب المصطفى ﷺ،
عليه أفضل الصلاة وأتم التسليم ❤️
✨🌙 🌙✨

🔴 العالم مش بيولع، العالم بيتمسح بـ 'أستيكة' ويتعاد رسمه من أول وجديد! لو فاكر إن الأخبار اللي بتشوفها في الشاشة دي حقيق...
14/01/2026

🔴 العالم مش بيولع، العالم بيتمسح بـ 'أستيكة' ويتعاد رسمه من أول وجديد! لو فاكر إن الأخبار اللي بتشوفها في الشاشة دي حقيقة، فإنت لسه محبوس في 'مصفوفة بافوميت' و عقلك بيشرب من مياة الدجال الرقمية. إحنا في 2026، سنة 'تصفية الحسابات'، والكل بيمثل دوره في مسرحية متحضرة وسخيفة جداً، الهدف منها إنك في الآخر تسلم رقبتك وأنت فرحان للنظام العالمي الجديد.

ركز معايا في اللي جاي عشان هصدمك بالحقيقة اللي محدش هيقولهالك.. بص على الخيوط وهي بتتربط عشان تشوف الصورة صح 👀 🧠👇"

🎭 مسرحية 'البعبع' الروسي وصاروخ التمثيل :

اللي الإعلام بيقوله "يا لهوي! روسيا ضربت صاروخ 'أوريشنيك' وكان هيموت وزير دفاع بريطانيا.. العالم على شفا حرب نووية!"
و الناس تصدق و تلاقي صُناع المحتوى عندهم فوق المليون متابع يقنعك بالحدث و ينزل عليه شلال لايكات و مشاركات.
طب بذمتك يا شيخ، لو أنت قارئ عن مخابرات روسيا اللي عارفة النملة ماشية فين، مش عارفة إن "جون هيلي" واقف هناك؟ ...متزعلش مني....ده جهل و العمي بتدعمه...

يا صديقي الصاروخ ده كان "بروفة" رعب. هما محتاجين يخوفوا المواطن الأوروبي الغلبان، عشان لما يرفعوا الأسعار ويقولوا "هاتوا فلوسكم عشان نحميكم من البعبع الروسي"، الناس تدفع وهي ساكتة....فاهم
طب متسأل نفسك بدل منتا بتصفق للجهل ، ليه الصاروخ مكنش فيه "رأس حربي"؟
وليه وقع "بالصدفة" جنب الوزير؟

عشان دي "رسالة واتساب" مشفره بين الكبار. هما بيمثلوا إنهم أعداء، بس في الحقيقة بيقسموا ميزانيات التسليح سوا، والهدف إنك تعيش في رعب "النووي" عشان تقبل بـ "حكومة عالمية" تنقذك في آخر لحظة....

🦁سبوبة إيران.. تغيير الوجوه والضحك على الدقون :

اللي الإعلام بيقوله: "إيران بتولع من جوه.. وشعبها بينتفض.. وأمريكا وإسرائيل مستنيين على التكة عشان يضربوا!"
بص يا سيدي، النخبة بتعمل refresh من "وش" الملالي القديم، ومحتاج يغير "الماسك" (Mask) بواحد جديد "مودرن" يمشي مع 2026.

الاحتجاجات دي "مطبوخة" على نار هادئة. هما عاوزين إيران ترجع "إمبراطورية فارسية" بستايل "إيلون ماسك"، عشان تبقى شريك علني للصهاينة في المنطقة و قيام المملكة الكبرى ✡️.
متسأل نفسك بدل المرة ألف مرة
ليه وزير الدفاع الإيراني بيهدد القواعد الأمريكية "اللي في الدول العربية" بس؟
عشان قولتلك قبل كده و أنت مصدقتش و مش هتصدق غير لما تشوف النار بعينيك ، قلتلك أمريكا هتضرب ايران بمسرحية الثأر و الانتقام من المسرحية الأولى في 2025/6/13 ، و هتدخل إيران بحجة النظام الإيراني مُستبد و ظالم و أن أمريكا حمامة السلام حامية الشعوب العربية.
بس فيه نظامين دلوقتي داخل إيران عشان تبقى فاهم !!
نظام بيأيد الحكومة الإيرانية و نظام ضدها تماما
النظام اللي بيأيد الحكومة الإيرانية هيضرب القواعد العسكرية الأمريكية في الخليج بالضبط ذي ما قال وزير الدفاع الإيراني و بكده ساحة القتال إنتقلت من جوه إيران للخليج و الخاسر مين هنا .... المسلمين....
يبقى كل المسرح ده هدفه تحقيق قيام المملكة الكبرى ✡️

وليه بزشكيان بيقول "هسمع مطالب المتظاهرين"؟
عشان اللعبة هي إننا نفضل إحنا "ساحة المعركة"، وإيران تتحول من "بعبع شيعي" لـ "شريك قومي"، والهدف تفتيت المنطقة العربية أكتر وأكتر.

🚢 خديعة الصومال.. مين اللي بيحرك الخيوط؟

اللي الإعلام بيقوله: "الصومال بطلة وبتاخد حقها من الإمارات وبتطردها من الموانئ عشان السيادة!"

سيادة إيه يا غلبان! إنت مصدق إن فيه "نملة" بتتحرك في القرن الأفريقي من غير إذن "الكبار"؟

دي عملية "تسليم وتسلم". النخبة بتقرر تشيل "الوكيل القديم" اللي ريحته طلعت، و تجيب وكيل جديد (شركات أمنية دولية أو قوى تانية) تدير الموانئ دي.

ليه دلوقتي بالذات؟
عشان "خنق الممرات المائية" هو الجزء الأهم في خطة 2026. هما بيقفلوا المحابس (فنزويلا للنفط، والصومال للممرات) عشان يفرضوا "النظام المالي الرقمي" على الكل. اللي ملوش مكان في المصفوفة، مش هيعرف يعدي سفينة واحدة!

لو لسه مش مصدق إنها مسرحية..
في الوقت اللي الإعلام بيصورلك إن روسيا وأمريكا هيحرقوا العالم كله ، قواتهم "المشتركة" بتعمل دوريات في جرين لاند والقطب الشمالي!

هناك "غرفة التحكم" (The Master Server). هناك بيبنوا الملاجئ والسيرفرات اللي هتدير العالم الجديد بعيداً عن دوشة الحروب اللي بيصنعوها لينا.

مفيش قطبين (شرق وغرب).. فيه "قطب واحد" هو (الهرم 🔼). هما متصالحين جداً فوق، وبيمثلوا إنهم بيضربوا بعض تحت، عشان إنت تفضل تائه في "عالم بافوميت" الرقمي ومصدق الشاشات.

النبي ﷺ حذرنا من "الدجالين" اللي بيمهدوا للدجال الأكبر. وجنتهم هي اللي إحنا شايفينها (تكنولوجيا، أمان مزيف، نظام عالمي)، بس الحقيقة إنها نار و عبودية.

المنع اللي بيحصل دلوقتي: (منع مصر إردبها، ومنع العراق درهمها) ده مش صدفة ولا أزمات اقتصادية طبيعية، ده "تطبيق حرفي" للنبوءة عشان يخلوك تجري ورا "رغيف العيش" وتنسى "الخالق".

إنت مش قدام خناقة دول.. إنت قدام 'هندسة اجتماعية' بتصفي وعيك. هما بيخوفوك بالحروب عشان يبيعولك 'العبودية المريحة'. الغويم النائمون مصدقين إن فيه بطل هينقذهم، لكن الحقيقة إن البطل الوحيد هو 'وعيك' وتمسكك بكلام ربك و نبيك. ارمي الشاشات الرقمية ورا ضهرك وبص للحقيقة.. المسرحية بتخلص، و الستارة هتقع على دماغ اللي مصدقها!"
وللأسف اكثر الناس غافلين فاسقين معرضين
طالما وصلت لحد هنا فـ بشكرك جدا على وقتك معايا ، و متنساش اللايك و تشارك المحتوى مع أصحابك و ننقذ عقول قبل فوات الأوان.

هذه الصورة حقيقية إلتقطت عام 2005 في إحدي ضواحي تركيا  وملخصها أن خروفاً قرر القفز من أعلى جبل ظاناً أنه سينجو فتبعه في ...
20/11/2025

هذه الصورة حقيقية إلتقطت عام 2005 في إحدي ضواحي تركيا وملخصها أن خروفاً قرر القفز من أعلى جبل ظاناً أنه سينجو فتبعه في صنيعه نحو 1500 رأساً من الأغنام دون تفكير .. فماتوا جميعاً

وهذا يعد أقوى مثال قد يُدرَّسُ على نظرية :
سلوك_القطيع

فلا تستغرب من سلوكيات الكثير ،
فكم بيننا نحن البشر ممن يقتدي بالخطأ فيهلك ولا يأخذ بالنصيحة وكثيرٌ من الجهلة هم قطيع ليس أفضل من الأغنام.

الكثرة لا تدل على الحق ..
قال الله عز وجل :

1- وَأَكثَرُهُمُ الفَاسِقُونَ
2- وَأَكثَرُهُم لاَ يَعقِلُونَ
3- وَأَكثَرُهُمُ الكَافِرُونَ.
4- وَأَكثَرُهُم لِلحَقِّ كَارِهُونَ
5- وَأَكثَرُهُم كَاذِبُونَ
6- بَل أَكثَرُهُم لاَ يُؤمِنُونَ
7- وَلَـكِنَّ أَكثَرَهُم لاَ يَعلَمُونَ
8- وَلَـكِنَّ أَكثَرَهُم يَجهَلُونَ
9- وَلاَ تَجِدُ أَكثَرَهُم شَاكِرِينَ
10-وَمَا يَتَّبِعُ أَكثَرُهُم إِلاَّ ظَنّاً إَنَّ الظَّنَّ لاَ يُغنِي مِنَ الحَقِّ شَيئاً
11- وَلَـكِنَّ أَكثَرَهُم لاَ يَشكُرُونَ
12- وَمَا يُؤمِنُ أَكثَرُهُم بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشرِكُونَ
13- أَم تَحسَبُ أَنَّ أَكثَرَهُم يَسمَعُونَ أَو يَعقِلُونَ إِن هُم إِلَّا كَالأَنعَامِ بَل هُم أَضَلُّ سَبِيلاً
14- وَمَا كَانَ أَكثَرُهُم مُّؤمِنِينَ
15- فَأَعرَضَ أَكثَرُهُم فَهُم لَا يَسمَعُونَ
16- وَإِن تُطِع أَكثَرَ مَن فِي الأَرضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِن هُم إِلاَّ يَخرُصُونَ
17- وَلَـكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤمِنُونَ
18- وَمَا أَكثَرُ النَّاسِ وَلَو حَرَصتَ بِمُؤمِنِينَ
19- فَأَبَى أَكثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُوراً

بينما نجد القرآن يمدح القلة فيقول تعالى :
1- وَقَلِيلٌ مِّن عِبَادِيَ الشَّكُورُ
2- إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وقليل ما هم
3- وَقَلِيلٌ مِّنَ الآخِرِينَ
4- ثُلَّةٌ مِّنَ الأَوَّلِينَ وَقَلِيلٌ مِّنَ الآخِرِينَ
5- مَّا فَعَلُوهُ إِلاَّ قَلِيلٌ مِّنهُم وَلَو أَنَّهُم فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيراً لَّهُم وَأَشَدَّ تَثبِيتاً
6- وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلاَّ قَلِيلٌ

فلا يغرنك كثرة الهالكين،
فأنت الجماعة ولو كنت وحدك.

20/11/2025
27/10/2025

Address

Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when اللَّهُ أكبر posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share